Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder trøster ansatte

Skilsmisser, dødsfald, stress og knas i ægteskabet tager med på jobbet. Derfor hyrer virksom­hederne støttepersoner, som medarbejderne kan gå til – i arbejdstiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Man er efterhånden gammeldags, hvis man adskiller privatlivets problemer og trivslen på arbejde fra hinanden, for de to ting hænger uløseligt sammen. Moderne virksomheder kærer sig om deres ansattes ve og vel, og det gør de ikke længere kun ved at etablere en HR-afdeling.

Rundt omkring bliver pædagoger, terapeuter, socialrådgivere og andre »bløde« personer ansat til at tage sig af medarbejderne, når de er i knæ med tristhed, har problemer i parforholdet, sygdom i nær familie, arbejdspres, sorg over dødsfald eller andre sindstrykkere.

Støttepersonen bliver enten ansat til at sidde fast på virksomheden, til at besøge virksomheden på bestemte dage eller til at tage imod de ansatte hjemme. Fælles for dem alle er, at de løser en opgave, som virksomheden selv kan have svært ved at håndtere.

- Ordningerne viser det store fokus på, at man behandler sine medarbejdere ordentligt, og dybest set ligger der jo et effektivitetsønske bag. Nogle ansætter en præst, nogle ansætter en psykolog, for man har indset, at problemer fra privatsfæren altså også er der mellem klokken 8 og 17. Under IT-boblen blussede de fysiske medarbejdergoder op, men nu er det mere blevet det menneskelige, der er i centrum. Det er så samtidig en balance, man vil diskutere fra nu af, for hvor går grænsen for, hvor langt ind i privatlivet, virksomheden vil engagere sig, siger ledelsesprofessor Flemming Poulfelt fra Copenhagen Business School.

Mere legalt

Lone Carmel, der driver firma- og familierådgivningen Relazion i Roskilde, blev for tre år siden hyret af en virksomhed til at hjælpe en stressramt kvinde på fode igen, og da det forløb gik godt, koblede virksomheden hende fast til sig som samtalepartner for medarbejderne:

- Mange ledere kan godt lide, at der er en ekstern, der kommer og taler med medarbejderen om personlige problemer. At de ikke selv skal ind i det der private, fordi det også kan skabe en ubalance bagefter. Samtidig fornemmer jeg, at medarbejderne oplever mig som en ekstra gestus fra virksomhedens side. At virskomheden tager sig af dem, og at de bliver anerkendt og set, også når det ikke lige kører stærkt, siger Lone Carmel.

Hun er uddannet familierådgiver og har en kandidatgrad i pædagogisk psykologi, og hun tager imod medarbejdere med alle mulige former for problemer. Ofte bliver det til et forløb med flere samtaler, indtil medarbejderen kan mærke en bedring. Samtalerne foregår i arbejdstiden, og medarbejderne opsøger selv Lone Carmel eller bliver opfordret af en kollega eller en chef:

- Når jeg har været et stykke tid på virksomheden, oplever jeg, at det bliver mere legalt at sige »Jeg har det sgu lidt svært. Jeg vil gerne tale med Lone«. Selv HR-afdelingen kan have svært ved at løse de problemer, fordi de bor i huset og derfor er tættere på medarbejderen. Jeg er ikke med i virksomhedens historie, og jeg kan komme og gå som en neutral person i virksomheden. Nogle kan bedre sige nogle meget svære og voldsomme ting til mig, siger Lone Carmel.

Op af hullet

»Trivselsrådgiver« og »familierådgiver« lyder hendes titler, og hun er tilknyttet flere virksomheder, blandt andet Nordea og Vestergaard Company, der producerer udstyr til lufthavne. Hos Vestergaard Company er Morten Iversen, der er smed, en af de medarbejdere, der har benyttet sig af samtalerne:

- Det var min chef, der kom og spurgte, om jeg ikke ville ind og have en række samtaler hos Lone. Jeg var gået lidt i sort. Min lyst til at lave noget var dalet, og kollegerne var begyndt at gå mig på nerverne, fordi jeg havde det sådan. Men da jeg fik de fire samtaler med hende, undgik jeg den sygemelding, som det nok ellers var endt med. Jeg kom op af hullet, siger Morten Iversen.

Hans kollega Kim Jensen, der også er smed, fik brug for en snak, da hans kone pludselig ringede og ville skilles:

- Jeg kunne selvfølgelig snakke med mine kolleger om det, men det var en anden snak, jeg fik med Lone. Først syntes jeg, at min manddom røg lidt ved at sidde der over for hende, men det var rigtig godt, at jeg gjorde det, siger Kim Jensen.

En undersøgelse slog i 2007 fast, at en skilsmisse i gennemsnit koster en virksomhed 78.000 kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere