Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder i intens kamp om jernbane milliarder

Jernbane
Foto:

Kampen om det kommende årtis milliardordrer på den danske jernbane er for alvor skudt i gang.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampen om det kommende årtis milliardordrer på den danske jernbane er for alvor skudt i gang. Signalanlæggene på jernbanen står over for en totaludskiftning, og Banedanmark vil i løbet af få uger komme med det første fingerpeg om, hvem der kan forvente at få del i milliardordrerne.

I alt ventes udskiftningen af signalsystemerne at give eksterne leverandører ordrer for op mod 15 milliarder kroner, og Banedanmark er i disse uger ved at prækvalificere en række selskaber til at udskifte det totale signalanlæg på S-banen. Samtidig er det forberedende arbejde med at finde egnede firmaer til anlæggene på fjernbanen nu skudt i gang, og det har skabt travlhed hos en lang række store industrikoncerner.

- Det er nu, at vi ser et udskilningsløb blandt de interesserede virksomheder. Udskiftningen af signalanlæggene er uhørt vigtig for os og vores konkurrenter. S-banen er det første led i rækken, og dernæst kommer fjerntrafikken, siger administrerende direktør i Bombardier i Danmark, Thomas Bolding Rasmussen.

Afgørende fase

Samme meldinger kommer fra flere af Bombardiers konkurrenter, der ligeledes satser hårdt på at blive Banedanmarks foretrukne partner. Divisionsdirektør for Siemens Mobility i Danmark, Steen Nørby Nielsen, fortæller, at man vil byde på alle signalerne og har arbejdet intenst med forberedelserne i over et år.

- Vi er i den afgørende fase med prækvalifikation til S-banen, og vi arbejder også på løsningerne til fjernbanen. Det er ekstremt vigtigt for os at få en del af ordren. Hvis man ikke vinder nogle af udbuddene, er der ikke meget tilbage at vinde hos Banedanmark det næste årti. Der er lidt vedligehold med de nuværende signaler, men det fylder ikke meget i forhold til de nye signalsystemer, siger Steen Nørby Nielsen.

Banedanmark har lavet et foreløbigt budget på omkring 18 milliarder kroner til udskiftning af signalanlæg på S-banen og fjernbanen frem til 2020. Dertil kommer et betydeligt risikotillæg, hvis det bliver dyrere end ventet.

De store transport- og industrikoncerner ventes at sætte sig på det meste af beløbet, mens Banedanmark selv kommer til at bruge et mindre milliardbeløb på opgaven.

80 mia. kr. på spil

De fleste nuværende signalsystemer stammer fra 1950erne og 60erne og skal udskiftes for at undgå konstante signalnedbrud og forsinkelser. Omkring halvdelen af alle forsinkelser i togene menes i dag at skyldes fejl på signalerne. I Danmark har man valgt at udskifte alle signalsystemerne på én gang i løbet af det kommende årti, og ordrerne bliver derfor enorme efter danske forhold.

De usædvanlig store ordrer ventes at tiltrække interesse fra en lang række globale selskaber, herunder store koncerner som Bombardier, Siemens, Alstom, Thales, Invensys, Ansaldo STS, Generel Electric og Hitachi. Hidtil har Bombardier og Siemens været Banedanmarks samarbejdspartnere på området, og begge selskaber har i forvejen betydelige danske afdelinger.

Programdirektør for Banedanmarks signalprogram, Morten Søndergaard, understreger, at de store beløb, der er i spil, ventes at skabe intens konkurrence.

- Det er store beløb, der er tale om, og det vil give genlyd hos mange globale konglomerater, der beskæftiger sig med signalsystemer. Vi vil blandt andet vurdere dem på deres tekniske løsninger, tidsplanen, prisen og deres måde at implementere projektet på, siger Morten Søndergaard.

I Bombardier fremhæver Thomas Bolding Rasmussen, at ordrerne på de danske signalanlæg samtidig handler om at positionere sig til flere ordrer i Europa. Det meste af EU står nemlig over for at skulle udskifte signalanlæg for togtrafikken, og her er det langt større milliardbeløb, der er på spil.

Udskiftningen af signalanlæggene er en del af de omfattende jernbaneprojekter, som Folketinget har sat penge af til i det kommende årti. I alt skal der investeres over 80 milliarder kroner i forskellige jernbaneprojekter frem til 2021. Det dækker over vedligeholdelse, nyanlæg, signalanlæg og nye store projekter som for eksempel banedelen af Femern-forbindelsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere