Del : SMS
Berlingske Business

Viral markedsføring kræver hårdt arbejde

Der skal langt mere til end et sjovt videoklip på YouTube, når virksomheder skal have succes med viral markedsføring på nettet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det skal ramme plet – og lidt til. Forundre. Og måske endda forarge.

Netbrugerne er blevet langt mere kritiske over for såkaldt viral markedsføring på nettet, hvor virksomheder og organisationer forsøger at høste opmærksomhed gennem korte videoklip oploadet på YoutTube, beskeder på Twitter eller events på Facebook med ønsket om at fange de potentielle kunders opmærksomhed.

De vil have kvalitet – og skævhed, hvis de skal vælge at klikke på og lade sig underholde af i særdeles dyrbare 30 sekunder – og ikke mindst hvad de vælger at tippe vennerne om.

Sådan lyder det fra eksperter inden for brug af online-kanaler til blandt andet kommunikation og markedsføring.

- Viral markedsføring er stadig en hyper aktuel markedsføringskanal, men virksomhederne er nødt til at indse, at den måde, man tidligere kunne få succes med de forskellige kanaler, er ved at være ovre. Vi har tidligere set videoklip blive lagt på YouTube og lynhurtigt blevet set adskillige gange globalt. I dag skal der mere til. Netbrugerne er blevet langt mere selektive omkring, hvad de vælger at klikke på og sende videre til bekendte, lyder det fra Christian Strand, der er direktør for interaktive medier i mediabureauet IUM.

Virksomhederne skal ikke tro, at de kan vinde markedsføringslaget ved at skrue en videofilm sammen og oploade den på YouTube.

Ifølge Christian Strand er der simpelthen for meget støj på sitet – og det kræver ekstrem høj kvalitet og genialitet, hvis man skal råbe brugerne op.

Han peger på, at virksomheder med nichemålgrupper vil kunne hente langt mere gevinst ved at målrette deres virale markedsføring til de adskillige nicesites, communities, blog og øvrige.

Det handler om at være enormt selektive i valget af kanal og skarpe i kommunikationen, så den er med til at definere målgruppen.

Læs også: Fem film der hitter på nettet

Vælg de rette kanaler

I takt med at nye kanaler dukker op – og eksisterende bliver enten for overfyldt med støj fra adskillige brugere, som også forsøger at gøre lykken med afsætning af markedsføring af produkter, virksomheden eller events, eller simpelthen for umoderne, så skal virksomhederne være endnu mere opmærksomme på, hvilke online værktøjer, de faktisk ønsker at sætte i spil som distributionskanal for budskabet.

Sådan lyder det fra Christian Schwarz Lausten, der er partner i innovations- og konsulenthuset Seismonaut, der blandt andet rådgiver virksomheder i brugen af nettet og nye medier.

- Der er adskillige redskaber i de nyere sociale medier, som kan være med til at booste viraliteten. Det kan være via Twitter, Facebook eller mere nicheprægede communities på nettet. Alligevel skal virksomheden være opmærksom på, at succesfuld viral markedsføring altså kræver en vis grad af x-faktor eller hemmeligt krydderi – om det så er fascination, forundring eller forargelse. Man skal passe på med at tro, at redskaber er geniale, fordi de er gratis og kører af sig selv. Sådan forholder det sig sjældent, forklarer Christian Schwarz Lausten.

De mange nye online værktøjer, der er dukket op på nettet – og fortsat spirer i nye former og med nye typer indhold, kan virke overvældende for en virksomhed, der går på jagt efter den helt rigtige kanal til at udbrede sit budskab.

Men ifølge Christian Schwarz Lausten er de netop skabt til at understøtte netværkskulturen, hvor brugerne deler informationer og data med hinanden.

- Hvor viral markedsføring tidligere var afhængig af, at modtagerne faktisk valgte at kopiere et link, indsætte det i en e-mail og sende informationerne videre, hvilket ofte begrænsede viraliteten til kolleger, venner og familie. Så kan man hurtigt offentliggøre et link på eksempelvis Facebook og gøre det tilgængeligt for en langt større gruppe af mennesker, siger han og peger på mikrobloggingtjenesten Twitter som et værktøj, der netop ansporer til at sende informationer videre.

Twitter sig frem

Også Christian Bogh, administrerende direktør i kommunikationsbureauet Rescu, der blandt andet rådgiver i brugen af medier, peger netop på Twitter som en af de sociale medier, som vil tage mere fat den kommende tid.

- Lige nu bruger virksomhederne typisk Facebook som kanal, fordi der er så mange danske brugere af mediet. Men området mikroblogging som Twitter begynder at få fat - og bliver i stigende grad et værktøj til at målrette kommunikation og breake nyheder fra virksomheden. Særligt hvis man ønsker at ramme forretningsforbindelser, journalister og bloggere med informationerne.

Læs også: Fem film der hitter på nettet

Læs blog om markedsføring

Læs blog om online-markedsføring

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere