Del : SMS

Vinbønder skal innovere sig til indtjening

Vinstok
Vinstokke har ikke altid optimale forhold i Danmark. I 2011 blev store dele af høsten ødelagt af nattefrost mellem den 3. og 4. maj. Foto:

Selv om det danske klima ikke lægger op til vinproduktion, er det bestemt ikke umuligt. Op mod 90 bønder er i dag registreret som erhvervsavlere, men de står med en lang række udfordringer, viser analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi er glade for vin herhjemme. Ifølge Danmarks Statistik er vi så glade for de pressede druer, at vi hvert år konsumerer 190 millioner liter vin. Til sammenligning producerede de dansk erhvervsavlere sidste år 12.700 liter. Jo, det var et dårligt år, men det er ingen underdrivelse at sige, at den danske produktion stadig er i sin vorden. Derfor er danske vinavlere nødt til at finde alternative indtjeningsmuligheder.

Siden 2000 har Danmark været godkendt af EU til at producere vin, men indtil videre er der ingen sammenhæng mellem kvalitet og pris, mener madekspert, så derfor slår mange vingårde sig op på vinturisme.

- Dansk vin haft stor succes med at levere til gourmetrestauranter og hoteller, men vi er stadig nødt til at skabe fokus på vinen ved at få folk ud og besøge os på gårdene, siger Jan Nyholmgaard, vinbonde og formand i foreningen Danske Vingaarde.

Andre bønder forsøger at skille sig ud fra mængden ved at forsøge sig med økologisk dyrkning, men da høsten kan risikere at blive væsentligt mindre end konventionelle bønders, presser det prisen yderligere for de økologiske druer. Derfor mener mange i branchen ikke, at det er vejen at gå. En flaske dansk vin koster i forvejen fra omkring 200 kroner og opefter.

På tallerkenen og i glasset

De sidste par år har de danske vinbønder fået hjælp fra en uventet hånd. Som mange andre lokale fødevarer er også den danske vin blevet fremhævet i det nye nordiske køkken.

Jesper Uhrup Jensen, chefredaktør på madmagasinet Gastro, har en helt klar vurdering af de danske dråber.

- Ret beset hænger pris og kvalitet af dansk vin ikke sammen. Nogle af vinene er okay, men for pengene kan du få meget mere et andet sted. Hvis man ser nøgternt på det, er det vanvid at give 400-500 kroner for en flaske middelmådig vin. Det er mere for sjov, end det er for kvalitetens skyld. Men hvad der gælder på tallerkenen skal også gælde i glasset, forklarer han.

Gennem de sidste tre regnskabsår har kun to af de virksomheder, der er med i Berlingske Researchs analyse, givet overskud hvert år. Branchen står over for store indtjeningsvanskeligheder, men analysen vidner også om, at de, der slår sig ned som vinavlere i Danmark, ofte gør det af lyst, og ikke med store drømme om at tjene mange penge på produktionen. Yderligere har mange kapital med fra tidligere virksomheder, da det er en yderst kostelig affære, at begynde som vinbonde.

- Vi plejer at joke med, at man godt kan lave en lille formue, men det kræver, at man har en stor formue først. Man kan sagtens investere op mod seks millioner kroner i opstarten, siger Jan Nyholmgaard.

Læs den fulde gennemgang af den danske vinproduktion i Brancheanalysen.

Danske vinbønder lever af kærlighed til faget

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere