Del : SMS
Berlingske Business

Verdens grimmeste sko sælger for seks milliarder

Crocs

Forstå det hvem der kan, men producenten bag den lidet flatterende gummi-træsko Crocs omsatte i 2011 for en milliard amerikanske dollar.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fleste gyser nok ved tanken om at blive set offentligt med et par klodsede træsko af gummi i en frisk farve. Ikke desto mindre tyder noget på, at rigtig mange alligevel har erhvervet sig et par plastic-sko i hemmelighed.

Det Colorado-baserede selskab Crocs Inc. meddeler nemlig, at selskabet i 2011 forventer at have omsat for en milliard amerikanske dollar. Det skriver nyhedsbureauet Reuters. I 2010 omsatte fabrikanten af verdens grimmeste sko for 790 millioner dollar.

Det har dog ikke altid været nemt at være kongen af grimme sko. Crocs Inc. opfandt Crocs-sandalerne i 1999, og siden spredte de hullede og fodformede sandaler sig som ringe i vandet til blandt andet George Bush og Aerosmith-forsangeren Steven Tylers fødder. Crocs Inc. red med på bølgen og begyndte at producere andre beklædningsdele end gummi-sandaler.

Det skulle sandal-producenten ikke have gjort, for i 2007 stod det klart, at der ikke var salg i andet end de bløde og behagelige sandaler, og virksomheden trak sig ud af de andre forretningsområder, men klarede sig stadig med et fint resultat.

Men med finanskrisens indtog holdt både berømtheder og almindelige mennesker op med at stikke fødderne i de fodformede skum-sko og salget styrtdykkede - så meget, at Berlingske i 2009 erklærede, at enden var nær for den grimme sandal.

Det var tilsyneladende for tidligt at erklære skum-skoens æra for forbi, for den forventede milliard-omsætning for 2011 har fået Crocs-aktien til at stige markant på de amerikanske aktiemarkeder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere