Del : SMS

Venturepenge går til de gode teams

Teams

Én for alle og alle for én. Man behøver ikke have aflagt musketered i sin gruppe for at få venturepenge, men det er en god idé at være sammentømret, ambitiøse og homogene, for investorerne har øje for de bedste hold.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den bliver ikke kaldt en finans-krise for ingenting. Det er de finansielle institutioner, der har lidt hårdest under krisen, og langt hen ad vejen er det også deres skyld, at verden overhovedet står i en krise.

Bankernes grå skæbne har kastet skygger over store dele af de små virksomheder, der har idéen, men mangler pengene til at føre den ud i livet. Der er dog stadig investorer, der står parat med risikovillig kapital lige fra de store venture-fonde som, over seed-kapital specialisterne og ned til de såkaldte Business Angels.

Kampen om kronerne er dog hård, så her giver Business.dk en gennemgang af, hvad investorerne kigger på, inden de skyder penge i et foretagende. Dette er første del i serien og omhandler det rette team.

Serieentreprenøren i fokus

Ideer, som i sidste ende bliver succeser, har tit et skær af skaberens dna over sig. Bare tænk på Apple og Steve Jobs. Derfor er det vigtige for venture selskaberne, at de kan se en fremtid i teamet som helhed og ikke bare i idéen.

"Vi kigger altid efter et hold af mennesker, som kan bære hele ideen frem til et kommercielt punkt. Vores fokus på teamet ligger fra første håndtryk, hvor vi kigger personerne an og diskuterer, om vi mener, de kan bære det igennem. Alt for meget erfaring siger, at personerne bag et projekt kan være forskellen på succes og fiasko, så det stærke hold er virkelig vigtigt," siger Otto Bjerg Hausgaard, Business Analyst hos Østjysk Innovation.

Entreprenørskab handler for en stor dels vedkommende om at fejle og lære af de fejl. Derfor er serieentreprenøren også i høj kurs, når det perfekte hold bag en idé skal findes.

"En serieentreprenør, der har erfaring med at starte selv, er god at have med, for de har en selverkendelsen om deres kompetencer. De ved godt, at de kan bidrage med kerneydelser, men de ved også, hvor deres begrænsninger ligger, og de ved, hvor de skal afdækkes," siger Otto Bjerg Hausgaard.

Fiasko er ikke samme som fiasko

Som tidligere entreprenør, der søger ny kapital, behøver man ikke at have startet både Skype, Google og Facebook og haft den ene millionsucces efter den anden. Det gør ikke den store forskel, om man har haft succes som start up, eller man har fået nogle tæv.

"Vi investerer i høj grad i mennesker, som kan være med til at føre en idé ud i livet. og vi skal vide, at det er det rigtige team, der står bag. Der er forskellige skoler for, om man tror på, at man skal have haft succes med en start up, før man kommer til venture investor. Det er ikke nødvendigvis, sådan det er. Man kan godt komme med en god idé og få succes med det, hvis man har dyb faglig indsigt og kendskab til den pågældende branche. Det hjælper, at man har prøvet at starte en virksomhed før, om man så er gået konkurs med det eller haft succes, det er lidt underordnet. Bare det, at du har været ude og prøve noget, det er vigtig," siger Søren Munk, investeringschef i Insero Horsens.

Patchwork-teams er gode

Det allerbedste hold er ikke bare fem slipsedreng eller en flok kittelklædte forskere. De gode teams er sammensæt er forskellige mennesker med forskellige kompetencer.

Nye iværksættere behøver dog ikke samle et superhold af talentfulde mennesker. Ventureselskaber kan se, hvor det kniber og hjælpe med nye kræfter til virksomheden.

"Et godt team er delvist komplimenteret. For alle teams og især enkeltpersoner er det vigtigt, at de nødvendige kompetencer findes i bestyrelserne. Hvis det er et team på to-tre personer, der kommer med ideen, så er det vigtigt, at de dækker over nogle af de væsentligste kompetencer. Projektlederkompetence ligger der som regel, og hvis ikke man har det, så skal man finde det, og vi finder det som regel i fællesskab," siger Peter Benson, der er partner i Sunstone Capital.

Er du selv en finanskrisevinder? Se vores Danmarkskort over finanskrisevindere ved at klikke på linket nedenfor. Fortæl os gerne din egen historie, hvis du selv vil med på kortet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere