Del : SMS
Berlingske Business

Vejen til succes går over Crazy Daisy

Crazy Daisy
Under diskokuglernes skær er flere danske succesiværksættere blevet udklækket. Her billede fra Crazy Daisy i Viborg anno 2012.  Foto:

Ud af 1990ernes funklende og farverige lys på de jyske Crazy Daisy-diskoteker er skabt en lang række succesfulde danske iværksættere - men hvorfor var happy hour og skumfester et frugtbart miljø at avle iværksættere i?

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvordan skaber vi flere succesfulde iværksættere i Danmark? Politikere og eksperter har i årevis forsøgt at knække koden. At svaret delvist kan findes ved at skrue tiden 20 år tilbage og bevæge sig ind i dancemusikkens tunge basrytmer på de østjyske diskoteker ligger måske ikke lige for.

Ikke desto mindre er der ud af miljøet omkring Crazy Daisy-diskotekerne i midthalvfemserne sprunget succesvirksomheder som Just-Eat, CULT A/S og Dating.dk.

Historien om Crazy Daisy begyndte 1991 i Vejle med iværksætteren Carsten Mikkelsen. En entreprenant østjyde, der allerede på sin 21-års fødselsdag etablerede den første af i alt fem tøjbutikker og efterfølgende stod bag 42 solcentre rundt omkring i Danmark. I 1991 blev det til idéen om et nyt diskotekkoncept, der skulle sættes strøm til.

Siden opbygningen af Crazy Daisy har Carsten Mikkelsen været involveret i en lang række virksomheder. Senest er det onlinesuccessen Miinto, som han har lagt sin tid og penge i. Virksomheden er etableret af blandt andre Mike Radoor, der tidligere var bartender på et af kædens diskoteker. Det var i den sammenhæng, at de to mødtes og virksomheden for alvor kom ud over rampen.

Risikovillige personer

At der er opstået flere ambitiøse iværksætterprojekter ud af det miljø er ikke helt tilfældigt, vurderer en professor ved Institut for Entreprenørskab ved Syddansk Universitet, Kim Klyver, der sideløbende med studierne og en karriere inden for universitetsverdenen har arbejdet ikke mindre end 17 år på Crazy Daisy i Vejle.

"Der findes videnskabeligt bevis på, at folk, der arbejder i en nystartet virksomhed med en stærk entreprenørånd, selv er tilbøjelige til at etablere virksomhed. Det giver simpelthen noget at være blandt mennesker, som er risikovillige. Men det, jeg tror, er lige så vigtigt her, er, at Carsten og Claus (Krøyer - medejer af Crazy Daisy, red.) gjorde meget ud af at finde de helt rigtige personer,« vurderer han.

Endnu et element i forklaringen på, hvorfor netop et dansegulv i provinsen var frugtbar muld for iværksætterspirer, skal ifølge Kim Klyver findes i den måde, de benyttede deres netværk til at finde nye forretningsområder på.

»De byggede videre på deres tidligere succeser. De skabte nye virksomheder i forlængelse af det marked, som de allerede kendte. Det var faktisk ret smart, og jeg ved ikke, om det var helt med vilje, for det er ret svært.«

Gæster skulle holdes vågne

En af de virksomheder, der blev skabt på den måde, er energi- og alkoholproducenten CULT A/S. Manden bag CULT, Brian Sørensen, var i 1992 medejer af Crazy Daisy i Aarhus på færgen M/F Broen. Det var i de sene nattetimer, at idéen til en koffeinholdig drik opstod. Diskoteket holdt i weekenden åbent til klokken fem om morgenen, men ofte var de fleste gæster blevet for trætte og for fulde inden klokken fire.

Derfor kom han på idéen om at sælge et produkt, der kunne holde gæsterne oprejst i baren frem til lukketid.

En anden af de helt store iværksættersucceser med rod i Crazy Daisy-miljøet i 90erne er den i dag internationale madportal Just-Eat.

Jesper Buch, der senere blev kendt som succesiværksætter og frontfigur for Just-Eat, var i midten af 1990erne en del af Crazy Daisy-holdet i Kolding. Han har flere gange forklaret, hvordan netop den tid var medvirkende til at give ham et skub, da det virkelig gjaldt.

»Dengang jeg var 18 år og begyndte på Crazy Daisy i Kolding, var der en mand, som hele tiden sagde til mig: »Tro på det, du laver, tro på dig selv. Og gi’ den så gas«, og det var Carsten Mikkelsen. Selv om jeg var afrydder, var han helt klar over, at hvis han sørgede for at blive gode venner med sit personale – om det var en afrydder eller en bestyrer, så punkt 1: Ville de nok ikke stjæle af kassen. Punkt 2: Var der nok en afrydder i ny og næ, der kunne formes til at starte forretningen i en ny by.«

Sådan lyder en af Jesper Buchs fortællinger om sin lærdom i Crazy Daisy. Siden har han på baggrund af Just-Eats succes og salget af virksomheden igen omsat en del af millionerne i investeringer i nye virksomheder.

Læs mere i Business Innovation 29. maj 2012 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere