Del : SMS
Berlingske Business

Vækstvirksomheder gror bedst på den jyske hede

Giro Herning
Herning er den kommune i landet, der bedst evner at skabe vækstvirksomheder i Danmark. Herning har de seneste år lykkes med at tiltrække store internationale arrangementer. Her er det netop overstået cykelløb Giro de Italia, der begyndte i Herning i år. Foto:

Danmarks hovedstad får baghjul af Ikast, Brande og Herning, når det kommer til at skabe vækstvirksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

De kan noget ganske særligt derude i den midt- og vestjyske del af Danmark, når det kommer til vækst, og det kan andre kommuner lære af.

Senest har en ny opgørelse fra revisionsgiganten Ernst&Young kåret Herning som vækstkommune nummer 1, mens København er nummer 25 på listen. Tidligere har eksempelvis DIs erhvervsklimaundersøgelser vist samme tendens. De er gode i Midtjylland.

Trods åbenlyse fordele i forhold til viden, rekruttering og størrelse halter København langt efter Jylland målt på evnen til at servicere virksomhederne i kommunen og ligeledes i forhold til at skabe de såkaldte vækstvirksomheder.

Det er en udfordring. For København er uden sammenligning det største lokomotiv, når det kommer til at trække Danmark gennem en vanskelig periode med lav vækst, hvilket formentlig også vil præge de

København kan lære noget af det midtjyske forretningsgen, mener Leif Beck Fallesen, der er erhvervspolitisk rådgiver for overborgmester Frank Jensen (S) og stod i spidsen for arbejdsgruppen Copenhagen Business Task Force, som sidste år præsenterede en række anbefalinger om vejen til vækst i København.

»I København har virksomhederne traditionelt oplevet kommunen som en myndighed og ikke som en partner. Det er det, man er i gang med at sætte i værk nu – at bevæge sig fra en myndighedskultur til en servicekultur. I de jyske kommuner har man mange steder været rigtigt gode til at servicere erhvervslivet,« forklarer Leif Beck Fallesen, der også er tidligere ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør for Dagbladet Børsen.

Med Copenhagen Business Task Force er der nu blevet sat nogle mål for erhvervspolitikken i Danmarks største by. Noget, som en række midtjyske kommuner ifølge erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har været væsentligt bedre til.

»Hvis man ønsker vækst, skal der mål til og fokus på særlige områder. I hele region Midtjylland har der været en klar strategi om at gøre tingene så ubureaukratisk som muligt for virksomhederne og gøre adgangen til kommunen nem. Desuden har kommunerne været gode til at fokusere på opstartsvirksomheder,« forklarer Ulla Brandt, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Hernings topplacering kan dog ikke blot tilskrives kortere ventetid og mindre papirarbejde. Et område med et blomstrende erhvervsliv skal kunne tilbyde hele pakken til de mennesker, der skal arbejde og leve i kommunen.

»Vi ved, at det ikke er nok med en god erhvervsservice. Det handler om at komme hele vejen rundt og skabe tilbud til hele familien i forhold til kulturliv og byliv. Der skal ske noget. Der har en kommune som Herning været dygtige til at skabe et kulturliv,« siger Ulla Brandt.

Torben Bager, der er professor på institut for entreprenørskab og relationsledelse på Syddansk Universitet, ser samme jyske ånd – eller businesstradition – og peger på elementært købmandskab som en del af forklaringen.

»Disse områder har gennem mange år udviklet kompetencer ud fra et meget praktisk udgangspunkt. En evne til at tænke klar forretning fra starten, som ofte er en udfordring for mange videns- og teknologibaserede virksomheder, der ofte starter omkring videnscentrene i storbyerne,« siger Torben Bager.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere