Del : SMS
Berlingske Business

Vækst-entreprenør uden en langsigtet strategi

Vækst-entreprenør uden en langsigtet strategi - 1

Planmæssig vækst. Den nordjyske entreprenørvirksomhed Sondrup og Kastberg fik i går besøg af ErhvervsBladet.dk's vækstbus. Virksomheden har oplevet en eksplosiv vækst, men mangler en strategi.

Artiklen fortsætter under annoncen
»For os handler det om at tjene penge hver dag. Vi har ikke en decideret plan om at vokse,« lyder det på drevent nordjysk fra tømrermester Hans Jørgen Kastberg.

Rundt om bordet er alle enige. Der er intet formål med vækst kun for vækstens skyld. Der bør være en strategi for virksomhedens fremtid. Og den må gerne være skrevet ned.

ErhvervsBladet.dk's vækstbus er nået til Nordjylland, nærmere bestemt Aars, hvor det succesfulde tømrer- og snedkerfirma Sondrup og Kastberg A/S har besøg af bussens eksperter.

Det går godt for firmaet, og det kan både ses på humøret og i regnskabet. Sidste år slog rekord med en indtjening på 7,5 mio. kr. ud fra en omsætning på 80 mio. kr., og på få år er firmaet vokset fra otte medarbejdere til flere end 50. Medejer Hans Jørgen Kastberg er da også en tilfreds mand. Han ser dog mulighed for nogle ændringer i virksomheden.

Ny bestyrelse

Hans Jørgen Kastberg er den ene af to partnere i Sondrup og Kastberg, og han forklarer, at de i et par år har været enige om, at der kunne være en række fordele ved at ansætte en professionel bestyrelse.

»Jeg kunne godt forestille mig, at vi ansatte en professionel bestyrelse, der kunne fungere som et forum til at vende ideer i. En bestyrelse ville også være med til at fastholde os på en kurs, hvor vi før har løst udfordringerne som de er opstået. Hver gang man skifter retning koster det jo penge,« siger Hans Jørgen Kastberg.

Han slår dog fast, at en bestyrelse ikke ville få afgørende magt.

»Hvis en bestyrelse har et forslag som vi er modstandere af, ser jeg ingen grund til at vi skal følge det forslag,« siger han.

Vælg en retning

Flere af Vækstbussens eksperter bakkede op om ideen med en professionel bestyrelse.

Advokat Peter Herskind menere dog, at bestyrelsen skulle have mulighed og ansvar for at holde ledelsen fast. Ekspert i salg og ledelse Brian Stalhut pegede på en mere rådgivende funktion.

»Det optimale ville være en professionel bestyrelse, der kan holde ledelsen op på de strategier, man vælger, men hvis I ikke er klar til at afgive magt, er der måske mere idé i at ansætte et råd, hvor det kun drejer sig om sparring,« siger han.

Vækstbussens eksperter var alle imponerede over den eksplosive vækst, som den nordjyske virksomhed har oplevet. De var dog også enige om, at der er behov for at få nedskrevet en langsigtet strategi.

»En strategiplan er måske ikke bydende nødvendig, når man er to ejere i en ottemandsvirksomhed, men når man begynder at vokse kraftigt, er en nedskrevet strategi blandt andet med til at inddrage medarbejderne i virksomheden,« siger personaleekspert Steen Toftegaard Poulsen.

Hans Jørgen Kastberg erkender, at der i en vis udstrækning er behov for en plan, men at der skal også være mulighed for at revurdere den.

»Hvis der pludselig ikke er nogen i Aars, der skal have bygget huse de næste to år, så hjælper det jo ikke noget, at vi har en fasttømret plan, om, at vi skal have 100 medarbejdere,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere