Del : SMS
Berlingske Business

Underslæb og afgifter rammer Cult hårdt

CULT Brian
Brian Sørensen er stifter og ejer af CULT A/S. Her ses han sammen med de såkaldte CULT-piger. Foto:

2011 blev et usædvanligt kedeligt år for alkohol- og energidrikproducenten Cult.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Det var som at få en mavepuster - det tager altid lidt tid, før man rejser sig igen".

Sådan siger Brian Sørensen, der er stifter og ejer af den danske producent af energidrik og alkoholprodukter Cult A/S om begivenheder i 2010 og 2011.

Virksomheden har gennem hele sin levetid fået masser af verbale tæsk for dens til tider kontroversielle markedsføring. Sidste år var det dog ikke kun kritiske ord, der ramte Cult. Det var en knaldrød bundlinje.

Årets resultat endte på minus 11,2 millioner kroner, og det kommer i kølvandet på et år, som Brian Sørensen ikke ser tilbage på med meget glæde.

To hændelser bidrog til de røde tal. I løbet af 2011 blev der begået underslæb i Cult i millionklassen. Sagen er endnu ikke afsluttet, og derfor vil Brian Sørensen endnu ikke gå i detaljer om, hvilken tilknytning den angivelige bedrager har til firmaet. Sagen har dog bidraget til det negative resultat i så stort omfang, at det bliver nævnt i ledelsesberetningen, og ifølge Brian Sørensen er der da heller ikke tale om "peanuts".

Afgift ind fra højre

Men allerhårdest slog den såkaldte cider-afgift, der blev indført i august 2010 som led i de ekstra afgifter, som den forhenværende regering pålagde industrien. Heriblandt er den mest kendte fedtafgiften.

"Det kom helt bag på os. Politikerne begyndte at tale om det i forsommeren, og vi havde en række møder med alle de politiske partier, hvor vi talte vores sag. Men i august blev afgiften en realitet, og vi havde dermed seks uger til at omstrukturere, og vi kunne reelt ikke nå at gøre ret meget. Vi havde to nye produkter på vej på markedet, og om sommeren ligger vores absolut største salg. Det er samtidig her, at vores lager er størst, og dermed er det her vi allermest sårbare," forklarer Brian Sørensen.

Afgiften betød, at prisen på en flaske cider, som er her Cult henter 80 procent af sin omsætning, steg 30 procent ude i butikkerne. Afgiften koster tre kroner per flaske cider, hvor der til sammenligning er 70 øre på en flaske øl.

Nye produkter fejlede

Cult lancerede netop i den periode, da afgiften blev implementeret, to nye produkter - Modjo og Mokai Skovbær.

"Det gik rent ud sagt af helvede til. Folk lod dem stå på hylderne. Cider var pludselig blevet 30 procent dyrere, og så køber folk typisk det, de kender, i stedet for nye varianter," forklarer han.

Det er jo sådan, at når et produkt ikke sælger, kan det ses på lagerpladsen. Det tvang i begyndelsen af 2011 Cult til at sælge store partier cider til supermarkedskæder med tab.

"Det er bare en rigtigt ærgerlig ting at skulle gøre. For når forretningerne sætter prisen ned på de her produkter, så vil kunderne jo lige pludselig gerne købe dem. Det betyder så, at de holder sig fra de andre af vores produkter, som vi reelt stadig tjente penge på. Og på den måde blev vi ramt dobbelt," siger Brian Sørensen.

Stabilisering af markedet

Ifølge Brian Sørensen har markedet for cider fundet et stabilt leje her knap halvvejs gennem 2012. Som et resultat af afgiften er der blevet ryddet kraftigt ud i antallet af aktører på markedet. Hvor der i 2010 var cirka 10 ciderprodukter på det danske marked, findes der kun tre i dag.

"Markedet er i kroner og øre skrumpet, men mange af de mindre udfordrere er væk, så vores andel af selve markedet er vokset. Derfor tjener vi igen det samme, som vi gjorde i begyndelsen af 2010," fortæller Brian Sørensen.

Han er optimistisk for 2012, hvor han forventer et positivt resultat igen. Blandt andet er Cult ved at etablere sig på en række udenlandske markeder, som Brian Sørensen har store forventninger til.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere