Del : SMS
Berlingske Business

Udnyt finanskrisen til at sænke din husleje

Faldende ejendomspriser og flere tomme lejemål øger mulighederne for at få sænket lejen. Men du skal selv tage initiativet, siger eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finanskrisen og et vingeskudt ejendomsmarked med faldende priser og stadigt flere tomme lejemål kan være en gylden mulighed for mange små og mellemstore virksomheder til at få sænket huslejen.

Mens udlejning af boliger er reguleret af ret faste regler, er erhvervsmarkedet langt mere frit. I opgangstider hæver mange udlejere lejen, især for butikker med god beliggenhed, men i nedgangstider er lejerne sjældent opmærksomme på, at de har gode kort på hånden til at få sænket lejen.

- Markedslejen er faldende for at sige det mildt, og for mange er der bestemt basis for at kigge på en nedadgående justering af lejen, siger advokat Patrizia Martinelli fra Erhvervslejernes Landsorganisation.

En tilsvarende melding kommer fra advokatfirmaet Gangsted-Rasmussen med speciale i erhvervslejeret.

- Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at markedslejen er faldende, siger advokat Lars Langkjær.

Billedet af faldende markedsleje kan udlejerne i Ejendomsforeningen Danmark genkende - næsten da.

- I Danmark har vi, sammenlignet med andre lande, en forholdsvis stabil udvikling i lejen. Den stiger ikke så meget, når økonomien går op, og den skal ikke så meget ned, når økonomien går dårligt. Men når krisen går ind i sin afsluttende halvdel, kan vi nok se en lille tilpasning nedad, måske på fem procent meget bredt set, vurderer cheføkonom Morten Marott Larsen.

Lydhøre udlejere

Med udlejerne er bestemt til at tale med, mener både Patrizia Martinelli fra Erhvervslejernes LO og Lars Langkjær fra Gangsted-Rasmussen.

- Det kan betale sig at tale med sin udlejer. Det lykkes i mange tilfælde at få sat uret på stop, så lejen er i bero. Nogle udlejere vil også reducere lejen i et-to år med det, som omsætningen er faldet hos lejeren, siger Lars Langkjær.

Patrizia Martinelli peger på, at mange udlejere i takt med et stigende antal tomme lejemål har forståelse for, at lejen måske er blevet for høj.

- Men det kan være sin sag at sænke lejen, når man nu er berettiget til den ifølge lejekontrakten. Derfor er det bedste, man kan gøre som lejer, at få dokumentation for, hvad lejen er i området. Her må man trække på sit netværk eller gå tiggergang hos naboerne og spørge til deres husleje, siger hun.

Som alternativ til den model foreslår Lars Langkjær at få en lokal ejendomsmægler til at vurdere, hvad lejen bør ligge på.

Patrizia Martinelli anbefaler, at en lejer først får en ekspert til at læse lejeaftalen for at se, om kontrakten overhovedet giver mulighed for en genforhandling.

Hvis den gør det, kan lejer tale med udlejeren om at få sænket lejen – enten permanent eller for måske et-to år, inden krisen klinger af.

Det er også muligt at drøfte den automatiske regulering af lejen, som ofte følger prisudviklingen – og lidt til. Mange kontrakter har nemlig en mindstestigning på tre procent om året, og det er noget mere end inflationen. Siden 1980erne har prisstigningerne nemlig kun rundet tre procent cirka hvert tiende år.

Kan koste det gode ry

En af de store erhvervsmæglere advarer dog mod at bede udlejer om lavere leje.

- I teorien er det rigtigt at få sænket sin leje, men lejer skal også tænke på samarbejdet med udlejer på den lange bane. Hvis lejer presser på, når tiderne er dårlige, hvad så når de bliver gode? Og især landsdækkende kæder skal tænke over den afsmittende effekt: at de kan blive opfattet som besværlige lejere, siger Claus Hald, partner og investeringschef i Home Erhverv København.

Han peger også på, at det kan blive dyrt at true en udlejer med at flytte.

- Det flyder ikke over med tomme lejemål, og det koster penge at flytte – både flytningen og nyt brevpapir og så videre.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere