Del : SMS
Berlingske Business

Turistbranchen satser på digitale værktøjer

Kragerup
Foto:

Aktører i turistbranchen skal være bevidste om deres online eksistens og udforske de digitale værktøjer på nettet, hvis de vil holde fast i turisterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Turistbureauets rolle handler i dag langt mere om at være opsøgende - end om at servicere. Når turister søger informationer, så foregår det primært online og typisk ved en simpel søgning i søgemaskinerne, ligesom de finder inspiration i medier som Facebook, Twitter eller rejsenetværk på nettet.

Det skal turistbranchen være opmærksom på og målrette markedsføringen efter samt tage de digitale værktøjer i brug. Sådan lyder det fra innovations- og konsulentvirksomheden Seismonaut, der rådgiver i brugen af online medier og har gennemført en række undersøgelser af mulighederne inden for turistbranchen.

- Traditionelt set bruger turistbranchen 70 procent af deres markedsføringsbudget på trykte medier, brochurer, messer, tv-reklamer og lignende. Når analyser samtidig viser, at Google har overhalet de traditionelle informationskilder, så har virksomhederne et problem. Det handler om at arbejde hen imod en ligevægt, siger Anders Boelskifte Mogensen, der er partner i Seismonaut.

Spot navigationen

For aktørerne i turistbranchen gælder det ifølge Anders Boelskifte Mogensen om at have fokus på, hvordan turisterne navigerer og henter inspiration i forbindelse med rejser. Og så skal de agere på det. Det behøver ikke koste en formue, da der findes mange gratis, digitale tjenester.

- Hvor det for nogle år siden kostede mange penge at få adgang til tjenester, hvor man eksempelvis fik vist sin virksomhed på et kort, så findes der i dag gratis løsninger på mange områder, som virksomhederne kan gå i gang med at anvende, ligesom mange af dem lægger op til, at turisterne også bidrager med information, siger Anders Boelskifte Mogensen, der peger på, at det netop bliver rigtig interessant både for virksomhederne og for turisterne, når der bliver knyttet et element af brugerinddragelse til online satsningerne.

Turisterne, kunderne og brugerne er til stede på de forskellige online platforme - og deler billeder, oplevelser, anbefalinger og lignende med både venner og folk, de aldrig har mødt. Den kommunikation kan virksomhederne med fordel trække ind på egne platforme eller deltage på de eksisterende som eksempelvis Facebook. Det er der da også mange virksomheder og organisationer i branchen, der er i fuld gang med - nogle med større held end andre.

Hos Midtjysk Turisme har man fået del i analysen European Travel Trend Survey 2009’ af europæiske turisters informationssøgning lavet af svenske Kairos Future International. Den viser netop, at søgemaskinerne oftest er der, hvor rejsen begynder. For tyskere, englændere og hollændere er det informationskilde nummer et, når de skal planlægge rejsen, mens det for de skandinaviske lande er nummer to. Her vægter det, at vedkommende tidligere har besøgt landet, lidt højere end søgemaskinerne. Brochurer, besøg på turistkontorer, annoncer og lignende ligger til gengæld langt nede på listen.

- Det er meget afgørende, at aktører i branchen får øjnene op for de digitale værktøjer og tænker i andre baner, så de bliver synlige online. Ellers risikerer de at blive overhalet inden om. Det er uden tvivl tidskrævende at vedligeholde sin online eksistens, men det er godt givet ud i stedet for at bruge en masse penge på den traditionelle markedsføring, lyder det fra kommunikationschef i Midtjysk Turisme Karin Buhl Slæggerup.

Forsøg dig frem

Midtjysk Turisme har sammen med Seismonaut udviklet en digital værktøjskasse i håndbog, som da også siden lanceringen i februar i år er blevet distribueret til 1.400 virksomheder i branchen.

- Det er jo ikke så overraskende, at turisterne informationssøgning foregår online, og der er da også kommet mere fokus i turistbranchen på at sætte sig ind i, hvordan kunderne agerer online i eksempelvis sociale medier, siger Karin Buhl Slæggerup, der tilføjer, at der er mange måder - både omfattende og mindre aktiviteter, som kan skabe synlighed online.

Tidligere i år blev der eksempelvis stillet en computer og et kamera op i Den Gamle By i Århus, hvor besøgende kunne blive fotograferet og oploade billedet på Facebook, hvor vennerne kan se og kommentere på billederne - og dermed skabe en dialog om besøget i Den Gamle By.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere