Del : SMS
Berlingske Business

Tjen penge på kronprinsesse Marys hjemstavn

vm
Foto:

Danmark har et godt ry i New Zealand og Australien, hvor krisen ikke har ramt så hårdt. Blandt andet kan et stigende fokus på energiforbedringer udnyttes af danske virksomheder..

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange danske virksomheder sidder inde med viden og erfaring på områder, der er værdifulde på markedet i Oceanien. Kombineret med et generelt ry for at være professionelle og dygtige og et stigende australsk fokus på grøn teknologi, åbner det et stort potentiale for virksomheder med udlængsel.

- I forhold til klima og energi har der været en stærk Australsk lobbyisme for den klassiske minedrift, og derfor har indsatsen været meget længe undervejs. Nu ser det dog ud til, at der begynder at ske noget, siger Lise Odgaard Madsen, der er markedsansvarlig for Oceanien i Dansk Industri (DI).

Hun understreger, at især virksomheder, der allerede handler på det britiske marked kan have Oceanien som næste naturlige skridt.

Ifølge økonomisk rådgiver Daniel Kampmann fra det danske handelskontor i Auckland New Zealand er der et hav af muligheder i verdensdelen på den anden side af jorden.

- Folk i Australien og New Zealand er meget åbne overfor produkter fra Europa, mange kender godt Danmark, og en del har endda været der, siger han.

Daniel Kampmann peger især på et meget stort potentiale inden for affald- og spildevandshåndtering.

Kloakniche

En af de danske virksomheder, der høster fordele i Oceanien er Silkeborg-virksomheden J. Hvidtved Larsen A/S (JHL), som producerer slamsugere. Virksomheden har ramt en niche i et land, der ofte er hårdt ramt af vandmangel.

- Australien har store restriktioner på at bruge drikkevand til at spule kloakker, så der er brug for at være innovativ. Med vores produkter har vi ramt en niche, der er kommet kraftigt på dagsordenen, siger adm. direktør Brian Stage.

Han forklarer at JHL med deres teknologi er blevet frontløbere i New Zealand og i Australien. Han kan dog også fortælle om udfordringer forbundet med at komme ind på markedet.

- Der er nogle krav til produkter og produktion, der er anderledes. For at kunne servicere vores anlæg har vi været nødt til at entrere med en lokal partner, forklarer direktøren. Han fremhæver Eksportrådets kontor i Auckland som nøglen.

- Det har betydet alt, at vi har fået god rådgivning fra eksportrådet, og at de har præsenteret os for mulige samarbejdspartnere, siger Brian Stage. Ifølge ham er det nemt at samarbejde med de lokale, når man først er kommet i gang.

Brian Stage fortæller, at den økonomiske situation i Australien og New Zealand også kan regnes som en fordel da kurserne er stigende. Det bakkes op i DI, der peger på, at krisen ikke har været så hård i Oceanien.

- Australien er jo et lukket økosystem, og det har de også været i finansielt. De fleste banker har været udpræget nationalt orienterede. Så de ikke helt så hårdt ramt af krisen, og der er en større investeringsvilje, siger Lisbeth Odgaard Madsen.

Årstider en fordel

En af udfordringerne ved Oceanien er tidsforskellen på op til 11 timer. Det kræver, ifølge Daniel Kampamann, en stram styring af den interne kommunikation.

Afstanden gør også, at der kan være betydelige transportomkostninger. Men hvis man vælger at igangsætte eksport til New Zealand og Australien samtidigt, er der dog besparelser at hente, da de har ens toldsatser og ensartede regler for produktgodkendelse.

- Fordelene hænger faktisk sammen med udfordringerne. De forskudte årstider betyder for eksempel, at man kan bruge kræfterne her i perioder, hvor der ikke er så meget tryk på i Danmark, siger Daniel Kampmann.

I disse dage er han i Danmark, hvor han gæster en række væksthuse, for at tale mulighederne i Oceanien.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere