Del : SMS
Berlingske Business

Tip 1.

1. Hav styr på bogføringen

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er dit ansvar, at regnskabet er i orden - og derfor skal du naturligvis også have styr på bogføringen og dokumentationen. Du skal dokumentere dine indtægter og udgifter med bilag i form af fakturaer, regninger, lønsedler med mere, og bilagene skal gemmes i fem år. Til årsregnskabet skal du skrive en liste over tilgodehavender, gæld, varelagre og igangværende arbejde, ligesom du skal gøre rede for bevægelser i egenkapitalen. Sørg for at bogføre bilagene løbende, for dermed sikrer du også, at du ved nøjagtigt, hvor meget du skal betale i moms. Har du styr på bogføringen, så er chancerne for at komme sikkert gennem årsregnskabet også langt bedre, hvis der dukker uforudsete forhindringer op, når regnskabets afslutning nærmer sig - bliver din revisor eksempelvis for syg, er det lettere for en anden at tage over med meget kort varsel.

"Det, der typisk kan svigte i de små virksomheder, er orden i bogføringen. Vi har set uheldige eksempler, hvor en mindre virksomhed blot sender alle de regnskabsmæssige bilag af sted til revisoren i en papkasse og ikke engang selv har en kopi liggende, hvis noget skulle gå galt," siger advokat Jesper Kronborg fra advokatfirmaet Abel & Skovgård Larsen, der anbefaler at små virksomhederne i samarbejde med deres advokater og revisorer sikrer sig, at systematikken om den daglige bogføring og godkendelse af årsrapporten og indsendelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er på plads.

Uanset, hvor mange hænder regnskabet når igennem, inden det lander hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, er det dog fortsat ledelsens ansvar, at det sker i rette tid.

Læs også:

Tip 1.

Tip 2..

Tip 3..

Kniber det med at få regnskabet klar til tiden?

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere