Del : SMS
Berlingske Business

Thorborg klar med 90 millioner til iværksættere

pix-thorborg
Martin Thorborg. Foto:

Jubii-stifter og samfundsdebattøren Martin Thorborg har samlet 90 millioner kroner sammen til iværksættere. Målet er blandt andet at hjælpe dem med at realisere deres projekt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Siden finanskrisen har pengene ikke siddet løs på de danske banker, og slet ikke de risikovillige af slagsen. Som business.dk i mandags fortalte, har det inspireret den tidligere Jubii-stifter, Martin Thorborg, til at lave en internetportal, der skal skaffe penge til danske iværksættere.

I dag har han offentliggjort, hvor mange penge det drejer sig om: 90 millioner er det lykkedes at samle sammen fra diverse investorer. Pengene bliver slået op på hans internetportal Amino, hvor varierende beløb af forskellige øremærkes til forskellige projekter eller brancher. Her kan iværksættere oprette en betalingsprofil, hvor de fortæller om deres idé.

"Det minder faktisk meget om internet-dating. Man opretter en profil og håber på, at en af de investorer, der stiller kapital til rådighed, falder for idéen," siger Thorborg til business.dk.

Bankerne svigter

Om baggrunden for projektet siger Thorborg, at han længe har haft en oplevelse af, at bankerne svigter dansk erhvervsliv.

"Amino svømmer over med iværksættere, der enten har en forretningsidé, som bare mangler kapital. Men kreditmarkedet er fuldstændig frosset til is, og de møder kun lukkede døre."

Er det ikke helt naturligt, at bankerne passer på med ikke at låne for mange penge ud? Er det ikke bare et sundhedstegn?

"Både og. Jeg kan selvfølgelig godt forstå at bankerne kæmper for at overholde statens solvenskrav og holde deres risiko nede. Bevares, det er jo ikke alle, der skal have penge. Men jeg møder masser af mennesker, der har en god idé, der allerede genererer omsætning, som ikke kan få kapital, og det er et problem," siger han.

Martin Thorborg fortæller, at hans inspiration til projektet kom for nogle måneder siden via almindelige samtaler i hans omgangskreds.

"Der er mange i mit netværk, som er formuende og har midler til rådighed. De er trætte af bankerne og af bolig- og aktiemarkedet, så de vil hellere sætte deres penge i fornuftige virksomheder. På den anden side er der folk, der tørster efter kapital", siger han. 

Investorerne i projektet er meget forskellige. Typisk er der dog tale om folk der enten selv har været iværksætter eller har været administrerende direktør. Netop det var vigtigt for Jubii-stifteren, da han satte projektet i søen.

"Det skal selvfølgelig være ordentlige og fornuftige investorer, ellers er der ingen, der får noget ud af det. Med den her konstruktion får man som iværksætter både kapital og et bestyrelsesmedlem med brancheerfaring. Det er jeg sikker på vil være en kæmpe hjælp for folk, der prøver at føre en idé ud i livet", siger han.

Martin Thorborg har ingen konkrete mål for, hvornår projektet har været en succes. Men hans ønske er klart.

"Jeg håber hjælpe nogle iværksættere og på den måde bidrage til, at hjulene kommer i gang. Og så håber jeg selvfølgelig også selv at skabe en fornuftig forretning på det", forklarer han.

Martin Thorborg er 42 år gammel. Han er netop flyttet tilbage til Danmark efter fire år som bosiddende i USA.

 



 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere