Del : SMS
Berlingske Business

Taxachauffører vil dø med slipset på

Taxa Aarhus

Discount-kørsel presser taxaselskab, som derfor har udviklet et nyt business class koncept for virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stadig flere brancher  mister omsætning, fordi de ikke kan konkurrere med billig arbejdskraft, som kommer ofte kommer til Danmark udefra og ikke er dækket af overenskomster.

Sådan er det også i taxabranchen, hvor en overenskomstansat dansk chauffør typisk får 220 kr. i timen, og hvor vognmændene desuden skal investere i biler og afholde udgifter til brændstof. Konkurrencen på den billige arbejdskraft kan man imødegå med fagforeningsaktivisme eller forsøge at stoppe med krav om lovgivning. Alternativet er at udvikle produkter, så man både kan tjene sin overenskomstmæssige løn og samtidig tilbyde kunderne en bedre og billigere service.

Det sidste kan også kaldes omkostningsdrevet innovation, og det er lige præcis, hvad Aarhus og Horsens Taxa med 300 biler har begivet sig ud i.  De vil skabe en forskel mellem det, som Morten Elgaard, kommunikationsansvarlig i Aarhus Taxa, kalder »rigtige chauffører« og branchens »rat- og pedal-arbejdere«.

De sidste kører bl.a. på gulpladebiler, som de har købt afgiftsfrit efter reglerne om erhvervsmæssig buskørsel. Betingelsen for afgiftsfritagelsen er blot, at de kan transportere mindst fem passager i vognen. De tilbyder typisk priser på sygekørsel og andre taxaopgaver til under det halve af, hvad traditionelle taxavognmænd kan køre til. 

Derfor introducerer Aarhus Taxa i disse uger et helt nyt koncept for deres virksomhedskunder kaldet »Business Class«. Aarhus Taxa tilbyder for det første at koordinere virksomhedernes kørsel, så tre forretningsfolk, der stort set samtidig skal fra Aarhus til Billund lufthavn, kommer til at dele taxa. Ved at fylde taxaerne op, sparer virksomhederne penge – en tur, der ellers ville koste 1.100 kroner, kan nu gøres for 370 kr.

Samtidig lover Aarhus Taxa virksomhedskunderne, at de altid er på opsamlingsstedet fem minutter før det aftalte tidspunkt.  Og chaufføren bliver ikke siddende i vognen, når han ankommer. Han går ind og melder sig i receptionen. I øvrigt er han klædt i uniform og slips, og hans bil er nyvasket.

Desuden tager han kundens bagage med ned i bilen, hvor der også ligger en frisk business-avis, hvis kunden skulle have lyst til at læse en sådan. Kunden skal heller ikke bede chaufføren skrue ned for højtalernes rockmusik, men han skruer gerne op for radioavisen, hvis forretningsmanden lige vil høre de seneste nyheder.  Derudover er chaufføren i besiddelse af sprogfærdigheder.

Han skal have vist i en test, at han kan leve op til kravene. Kommer der kundeklager over ham, fratages han i en måned retten til at køre som Business Class-chauffør. I tilfælde af flere klager fratages han sin Business Class-autorisation i et halvt år.

"Som forholdene er i branchen, har vi simpelthen været nødt til at udvikle nye forretningskoncepter, hvis vi vil overleve. Derfor har vi i Aarhus Taxa besluttet, at skal vi dø, så sker det med slipset på,« forklarer Morten Elgaard.

Det er der nu ikke noget, der tyder på, at Aarhus Taxa kommer til. Foreløbig har mange virksomheder taget godt imod udspillet fra Århus Taxa. Her er der tegnet en lang række nye kontakter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere