Del : SMS
Berlingske Business

Svenskerne giver os baghjul i iværksætter-kapløbet

Øresundsbroen
Foto:

Danskernes appetit på iværksætteri er væsentligt mindre end hos vores naboer i Sverige.

Artiklen fortsætter under annoncen
Afstanden over Øresund til Sverige virker ikke af meget. Alligevel er der en væsentlig forskel i de to befolkningers holdning til iværksætteri.

Flere svenskere tror ganske enkelt på at de kan klare sig som iværksættere sammenlignet med os danskere.

Insead New Business initiativtagere

Den globale GEM-rapport fra 2011 er netop offentliggjort. GEM-rapporten udkommer hvert år og tager den internationale temperatur på iværksætterlysten i en lang række lande verden over. Desværre viser rapporten, at danskerne sakker bagud i forhold til lande som Sverige og USA.

”Årets rapport viser, at der kun er 35 pct. af danskerne i alderen 18-64 år, der selv mener, at de har de evner der skal til for at kunne blive iværksættere, imod f.eks. 40 pct. i Sverige og hele 56 pct. i USA,” udtaler chefkonsulent Ulla Brandt fra Dansk Erhverv.

Mortenstrunge_b

Ifølge Dansk Erhverv bekræfter tallene antagelsen om, at der findes en række mentale barrierer hos den danske befolkning i forhold til at tage springet som iværksætter.

”Den danske lønmodtagerkultur i kombination med vores nok så velkendte Jantelov giver en kedelig cocktail, der låser danskerne fast i deres 8 til 16-lønmodtagerrolle. Og det gør, at vi halter langt bagud i forhold til de øvrige lande. Eksempelvis ligger amerikanerne næsten i undersøgelsens top kun overgået af De Forenede Arabiske Emirater. Amerikanernes ”du kan hvad du vil”-kultur giver bonus, når det gælder troen på at lykkes som iværksætter,” siger Ulla Brandt.

Occupy wall street

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere