Del : SMS
Berlingske Business

Studieprojekt satte blus under iværksætterdrøm

Labster
Mads Tvillinggaard Bonde og Michael Bodekær fra firmaet Labster. Labster sælger et virtuelt laboratorium til universiteter og de satser på at kunne sælge deres undervisningsprogrammer over hele verden. Foto:

Der er faktisk mange ligheder mellem videnskabelig forskning og det at skabe en virksomhed. Det vurderer iværksætter, der jager succes med et virtuelt laboratorium.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Jeg tror så meget på det her,« siger Mads Tvillinggaard Bonde.

Det den 26-årige ph.d.-studerende og iværksætter tror på, er virksomheden Labster, der er født ud af et tidligere studieprojekt, men som nu har udviklet sig til en startup-virksomhed med internationalt fokus. Han har allieret sig med partnerne Tobias Aabye Dam og Michael Bodekær, hvor Tobias’ spidskompetencer er design og brugervenlighed, og Michael står for den tekniske afdeling.

Mads Tvillinggaard Bonde er den naturvidenskabelige hjerne i projektet. Han har siden barnsben haft en helt særlig interesse for naturvidenskab. Men den passion har haft vanskelige kår op gennem et dansk undervisningssystem med få og sparsomme laboratorieforsøg.

»De fleste undervisningsforsøg er bygget op som en simpel kogebogsopskrift, der omhandler et bestemt fænomen som gæring eller DNA-analyse. Eleverne følger ofte protokollen slavisk, og uden at forstå den underliggende teori. Det er både ineffektivt, demotiverende, og meget langt fra hvordan rigtig forskning foregår.« siger han.

Læs mere om Labster her.

Læs mere om det virtuelle laboratorium.

Det er tanken bag »Det Virtuelle Laboratorium«, som er et e-læringsværktøj, hvor det er muligt at arbejde med bioteknologi. Det giver elever mulighed for at gennemføre virtuelle forsøg, som i virkeligheden enten ville tage måneder eller ville være for farlige at gennemføre. På den måde kan eleverne selv prøve sig frem, lære af fejl og føre processen helt til dørs. Første version af programmet er udviklet af Mads i løbet af sin uddannelse som civilingeniør i bioteknologi på Danmarks Tekniske Universitet (DTU).Hvad der startede som et mindre projekt i studenterorganisationen Biotech Academy, har nu udviklet sig til et iværksætterprojekt med høje ambitioner, hvor målet er at udvikle undervisningsmateriale, der kan sælges til undervisningsinstitutioner over hele verden.

Iværksætteri og naturvidenskab

Han peger selv på, at vejen til iværksætterlivet har ligget til højrebenet, da han altid har opfattet sig selv ret entreprenant. Og så mener han, at afstanden mellem laboratoriet og iværksætteri ikke er så stor, som man ellers skulle tro.

»Naturvidenskab er enormt kreativt, og der er mange elementer i at etablere virksomhed, som kan sammenlignes med naturvidenskabelige forsøg. Man skal typisk være fremsynet, omstillingsparat ved uventede resultater og forholde sig nøgternt til fakta og forudsigelser. Ud fra et stort kendskab til området sammensætte og udvikles idéer på en kreativ måde. Det kræver eksempelvis enorm kreativitet at udvikle ny medicin eller gensplejse celler til at omdanne planteaffald til bioethanol. Og det er en ufatteligt spændende proces,« fortæller Mads Bonde.

Med støtte fra Novo Nordisk, Novozymes, DTU og ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling er virksomheden Labster nu ved at tage form. I december lancerede de det første e-læringsprogram til danske skoler og gymnasier. I dag har 6.000 gymnasieelever benyttet sig af systemet, og det har bekræftet de tre iværksættere i, at der er mere at komme efter.

Labster har vundet en kategori til Venture Cup to gange samt DTU-prisen Grøn Dyst. Virksomheden er netop flyttet ind i iværksætterkollektivet Founders House i København.

Dette er et uddrag af avisartiklen "Iværksætter vokser ud af laboratoriet", der blev bragt tirsdag den 19/6 i Business Innovation.  

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere