Del : SMS
Berlingske Business

Storkunder presser små leverandører på betalingfrister

Storkunder presser små leverandører på betalingfrister - 1

Kredittider. Mindre leverandører må ofte leve med, at deres store kunde tilsidesætter betalingsfristen på fakturaen. Det gør kunden mere eller mindre bevidst for at tjene på en lang kredittid, siger krediteksperter<B>.</B>

Artiklen fortsætter under annoncen
Traditionelt har giganterne i dansk erhvervsliv haft for-ståelse for de små virksomheders sårbare likviditet.

Men det er ved at være fortid.

Mindre underleverandører kan ikke længere forvente, at deres betalingsfrister på syv og 14 dage overholdes af deres store kunder.

Det siger flere krediteksperter og fremgår af meldinger fra en række erhvervsfolk, som ErhvervsBladet har talt med.

- De små virksomheder har tidligere nydt godt af at have de bedste betalingsbetingelser blandt de store kunder, men vi ser nu i stadig større grad, at de store virksomheder bliver presset fra ledelsen eller ejerne til at stramme cash-flowet, siger adjunkt og ph.d. Chris Ellegaard ved institut for afsætningsøkonomi på CBS.

Dette nikker man genkendende til hos kreditforsikringsfirmaet Atradius.

- Vi har flere kunder og potentielle kunder, som henvender sig for at få udvidet deres leverandørkredit fra 30 til 60 dage, siger vicedirektør Erik Skovgaard Nielsen, Atradius.

Han er bekendt med, at TDC har indført 60 dages betalingstid over for leverandørerne. Flere af hans kunder har beklaget sig over det.

Kort kredittid er en prisfaktor

Men det er ikke kun TDC, der strammer kreditskruen.

Også hos ISS, Danisco og Danske Bank tages der hensyn til koncernens eget cashflow, når der indgås kontrakter med underleverandørerne, oplyser de respektive indkøbsansvarlige.

- Vi har løbende strammet op på betalingsbetingelserne. De er som udgangspunkt faste hos os, siger indkøbsdirektør Peter M. Nielsen, Danisco. Han begrunder det med ledelsens øgede brug af økonomiske nøgletal, herunder tal på cash flow.

- Det får betydning for driften hos os. Det kan jo godt presse nogle leverandører, fordi det offentlige også har strammet kredittiden på momsafregning, erkender Peter Nielsen.

ISS opererer ligesom TDC med 60 dages betalingsfrist, oplyser indkøbschef Carsten Boris.

- Vi vil gerne strække kredittiden, men ser på, hvad der er ret og rimeligt. Desuden er det jo også et spørgsmål om forhandling i den konkrete situation, siger han.

Danske Banks indkøbs-ansvarlige direktør, Troels Heide, oplyser, at banken kører med 30 dage netto, uanset at banken ikke har de store cash-flow udfordringer.

- Vi aftager i store mængder og vores penge er rimelig sikre. Vi kan godt korte betalingsfristen ned til 14 dage, men så skal vi også have en spids pris, siger Troels Heide, Danske Bank.

Cash-flow bliver målt

Store virksomheder er generelt meget bevidste omkring, hvornår de vælger at betale regningerne, bekræfter Erik Skovgaard Nielsen.

- De har ofte en standardiseret politik for betalinger. Særligt hos TDC er der, efter kapitalfonden har overtaget, sket en udhuling af kapitalgrundlaget, og det kan medvirke til et øget fokus på initiativer til at forbedre likviditeten, som for eksempel de betalingsbetingelser, der sættes over for leverandører, siger Erik Skovgaard Nielsen, Atradius. Han suppleres af ekspert i kunde-leverandørforhold Chris Ellegaard, CBS.

- Det kan skyldes to ting, at de store virksomheder tager længere betalingsfrister. Enten kommer der et pres fra ledelsen om at spare penge. Eller også er det et krav ovenfra, fra bestyrelsen og investorer at cash flow skal forbedres, siger Chris Ellegaard.

Erik Skovgaard Nielsen råder danske virksomheder til at være opmærksomme på forandringer hos deres meget store kunder og foretage en løbende risikovurdering af dem.

- Det er der set eksempler på både herhjemme og i udlandet. Især i Italien, Frankrig og England ser vi eksempler på store detailkæder, som tager sig længere kredittider, efter at de er blevet overtaget af kapitalfonde, oplyser Erik Skovgaard Nielsen.

De små virksomheders for-ening, Håndværksrådet, er klar over sine medlemmers dilemma i forhold til de store kunder.

- Det er enormt svært for dem at forhandle, fordi styrken ikke er lige, siger chef-økonom Jakob Brandt.

Han råder virksomhederne til at tage spørgsmålet op allerede i prisforhandlingerne.

- Du kan jo oplyse, at betalingsvilkårene er centrale for den pris du kan give, lyder det.

Dansk Erhvervs juridiske konsulent, Henrik Rønne, mener, at de leverandører, som udsættes for urimelige kreditdiktater fra virksomheder, bør overveje, om de overhovedet vil levere til dem.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere