Del : SMS
Berlingske Business

Støvet skal børstes af konferencekulturen

Martin Ferro-Thomsen, Conferize_biz

Konferencer. Verden flyder over med konferencer af stærkt varierende kvalitet. Martin Ferro-Thomsen har en ambition om at skabe overblik og merværdi i branchen på sin platform Conferize.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med Connect Denmark og iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio 24syv.

Forestil dig, at dine forventninger til indholdet på en konference altid var helt i top. Tænk, hvis din trang til at tjekke mails aldrig var større end til at lytte eller networke, mens du var der. Eller hvad med at håndplukke de mest interessante oplæg og mennesker fra en given konference hjemme foran computeren?

Det er visionen bag Conferize, som Martin Ferro-Thomsen knokler hårdt for at få på plads inden den forventede verdenslancering til efteråret.

- Conferize er en platform for konference­industrien - både for deltagere og arrangører - der er bygget op omkring det sociale, netværket og konferencerne selv. Og så selvfølgelig den viden, der er til stede og bliver skabt, forklarer Martin Ferro-Thomsen.

Brødet er slået stort op. Ambitionen er at samle alverdens konferencer på samme platform, så deltagerne nemmere kan få adgang til netop de konferencer, der har relevans for dem - og gå uden om dem med for megen tidsspilde.

- Økonomisk set er konferenceindustrien på størrelse med bilindustrien, og det er en meget stor opgave at genopfinde en hel industri. Derfor bliver man nødt til »at spise elefanten i små bidder« og i øvrigt få fat i den første, rigtige »bid«. Teknologisk er vi en platform meget lig Facebook, men vi skal jo gerne lokke folk ind til et godt produkt på en god måde,« siger Martin Ferro-Thomsen.

Idé og virkelighed

På papiret er Conferize ApS kun en måned gammel. Men idéen har godt tre år på bagen, og udviklingsarbejdet har stået på i et års tid. Martin Ferro-Thomsen er ikke noget ubeskrevet blad i iværksætterkredse, og rutinen fra de tidligere opstarter sættes i praktisk anvendelse i jagten på en rullende lancering, hvor meget af tiden går med at holde oplæg om virksomheden og prøve idéen af på dem, der gerne skulle have glæde af den, når den er realiseret.

- Men der er et langt, sejt træk fra idé til virkelighed i Danmark. Jeg har været tre gange i USA i det forgangne år og fortælle om Conferize. Og så snart du taler om mere end blot en lille app, er folk med på, at det selvfølgelig er en platform, du gerne vil skabe. Den tankegang er fjern i Danmark, og så mangler pengene, siger Martin Ferro-Thomsen.

Så Conferize kører på et lavt økonomisk blus. Tilkomne arbejdsressourcer får en ejer­andel af virksomheden mod at acceptere en lavere løn. Og i indeværende uger lukker Conferize forventeligt aftalen med en stribe business angels, der tilfører Conferize kapital i en sådan grad, at er der midler til at lave lidt storm, når platformen lanceres til efteråret.

Læs også: 

Computeren er din nye guitarlærer   

Iværksætter gør netshopping til en oplevelse

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Panelet, der alle kunne nikke genkendende til mængden af tidsspilde og lyst til at foretage sig noget andet i konferencesammenhænge, var umiddelbart begejstrede for Martin Ferro-Thomsen idé om at revolutionere konferencekulturen. Tanken om at få meget mere værdi fra både de konferencer, man deltager i og dem, man gik glip af, kunne alle forholde sig til.

Panelet accepterede også præmissen om at skabe en freemium-model, hvor alt indhold i første omgang tilbydes ganske gratis til brugerne, og at de mere præcise overvejelser om betalingsstrukturer først bringes i spil, når platformen har opnået en vis mængde af tilfredse brugere.

Dataindsamlingen vakte en smule bekymring i panelet. For med langt over en million konferencer på verdensplan om året, er der en pæn mængde information, der skal indsamles og sættes i system. Conferize har hyret et firma til at indsamle ”kvalitetsdata”, men panelet mente alligevel, at der var behov for at fokusere en anelse mere snævert på eksempelvis konferencer inden for teknologi og stramme platformen til, så Conferize ikke åbner med en rodebunke af alverdens konferencetilbud.

Succesiværksætter Tommy Ahlers var for første gang panelets mest kritiske røst. Han købte visionen, men savnede det revolutionære ved Conferize, der efter hans opfattelse burde fokusere langt mere på fremtidens konferencemodeller frem for at bygge deres forretning på at hjælpe de gamle travere. ”Folk har mere brug for en platform til den måde, vi skal lave konferencer på i fremtiden,” sagde Tommy Alhlers i programmet.

Interessen for produktet var stor især blandt panelets investorer, der selv er hyppige konferencedeltagere, og kunne byde ind med en lind strøm af idéer fra muligheden for at ”rate” konferencer til gavn for netværket og kalenderfunktioner, der automatisk forslår relevante konferencer, når tiden for tilmeldelse nærmer sig.

Martin Ferro-Thomsen blev opfordret til at fokusere endnu mere på de netværksdyrkende brugere, der gerne mødes om fælles interesser uafhængig af konferencer på bestemte tidspunkter og steder. Eventuelt kunne iværksætteren indlemme en kreds af konferencegængere, der i hælene på hver en konference melder tilbage med informationer og anmeldelser og på den måde skabe fylde Conferize med præcis den information, som brugerne finder relevant.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere