Del : SMS
Berlingske Business

Stigende interesse for kinesisk på universiteterne

Stigende interesse for kinesisk på universiteterne - 1

Universiteter og handelshøjskoler uddanner flere studerende i kinesisk og asiatiske sprog end tidligere. Men i virkeligheden kan langt de fleste virksomheder klare sig med engelsk i Asien.

Artiklen fortsætter under annoncen
De senere år fokus på Kina som mulighedernes vækstland har sat sine spor rundt omkring på de videregående uddannelsesinstitutioner. Antallet af studerende, der læser kinesisk eller et andet asiatisk sprog er nemlig stigende. I 2002 var kun 34 studerende i gang med de kinesiske tegn mod 57 i 2007 på landets universiteter, ligesom andelen af studerende på andre asiatiske sprog steg fra 38 til 86 studerende i perioden.

Samtidig blev 59 studerende optaget på Copenhagen Business School`s Asian Studies Programme i 2007 mod kun 18 i 2003. Det viser en optælling, som Erhvervsbladet.dk har lavet.

»Vi har siden starten oplevet en stor interesse fra de studerende, og vi forventer at det fortsætter det kinesiske i fremtiden. En del af forklaringen er sandsynligvis det store fokus på Kina i den offentlige debat,« siger rektor på CBS Finn Junge-Jensen.

Engelsk slår til i Kina

Men i takt med den stigende interesse for kinesisk har mange virksomheder samtidig opdaget, at de i vid udstrækning kan klare sig med engelsk.

»I dag lærer kineserne også engelsk. Det er klart vigtigere, at man forstår deres kultur, eksempelvis at mange kinesere siger ja til alt, hvad man spørger dem om,« siger Mette Fjord Sørensen, konsulent i Dansk Industri.

Også i Dansk Eksportforening, hvor en stor del af medlemmerne er aktive i Kina, Vietnam og Japan, fortæller formand Ulrich Ritsing, at mange lande udenfor Europa – herinder asiatiske lande – godt kan kommunikere på engelsk.

Danmark satte i 2007 rekord for eksporten til Kina. Den steg med 40 procent i forhold til 2006 og er nu oppe på 9,7 milliarder kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere