Del : SMS
Berlingske Business

Spot dine muligheder på det svenske marked

Du skal væbne dig med tålmodighed i Sverige. Til gengæld får du flere kunder, og der er kortere vej til omsætningsvækst.

Artiklen fortsætter under annoncen

Antallet af forbrugere er næsten det dobbelte, og det er billigt at stable en omsætning på benene. Og hvad der måske er endnu mere tillokkende:

- Det, som fungerer i Danmark, vil højst sandsynligt også fungere i Sverige.

Så klare er ordene fra Thomas Rizk, handelsråd ved den danske ambassade i Stockholm. Han oplever, at små og mellemstore danske virksomheder gerne lægger ud med at eksportere til nærmarkeder som Nordtyskland, Norge og Sverige.

Når det kommer til etablering, er Sverige oplagt som begynderland, da det med sine godt 9,3 millioner indbyggere betyder en ny kundegruppe, der ganske vist er større, men dog mere overskueligt i forhold til Tysklands cirka 82 millioner mennesker.

Ofte tænker du ikke videre over at udvide din forretning fra Nordjylland til Fyn og Sjælland. Ambassaden i Stockholm ser gerne, at det bliver lige så naturligt at krydse Kattegat eller Øresund.

- I forhold til lovgivningen, når det drejer sig om etablering af virksomhed og med en stærk offentlig sektor, ligner Sverige og Danmark hinanden meget. Ofte oplever danske virksomheder en højere service fra de svenske offentlige myndigheder, end de har gjort med de danske, siger Thomas Rizk om de blågule vilkår.

Handelsråden oplever, at en etableret virksomhed har færre omkostninger ved at nå en omsætning på et vist niveau i Sverige end i Danmark.

Grundige svenskere

Naturligvis er der forskelle på de to skandinaviske lande. For eksempel er partnerskaber et af de områder, hvor en dansk virksomhed ofte må ruste sig med en god portion tålmodighed.

- Det tager længere tid for svenskerne at nå til den beslutning, hvor de siger ja. Det er ikke et udtryk for skepsis eller uvilje. Det er den måde, de arbejder på. De er mere grundige i deres foranalyse og vil gerne tænke hele projektet ind i deres organisation. Det kan godt vare et år, inden man kommer i gang, siger Thomas Rizk, men han beroliger:

- Når beslutningen er truffet, er loyaliteten og relationen så meget stærkere.

Samme konklusion lyder fra rådgivningsportalen OpstartSverige, der er et offentlig/privat samarbejde, som målretter sine kræfter mod at få danske virksomheder til at etablere sig i Sverige.

- Det tager lang tid, fra man har haft til den første kontakt, til der sker en etablering. Det afhænger af, hvilken fase virksomheden er i. Man skal have undersøgt markedet og sin forretningsidé. Det kan tage os op til et år, siger Agneta Möller, vicedirektør i Malmö stads erhvervskontor.

Sproget kan også volde overraskende store problemer. Hvis du taler dansk til en indbygger i Stockholm, svarer vedkommende ofte på engelsk. Det betyder også, at dit papirarbejde skal foregå på svensk eller engelsk, ligesom du helst skal have etableret dig andetsteds i Sverige, inden du giver dig i kast med at indtage hovedstaden.

- Nogle gange taber danske virksomheder en mulig aftale i Stockholm, fordi de ikke er repræsenteret i Sverige, forklarer Thomas Rizk.

Kontrakt efter behov

Danske lønninger er højere, end de er i Sverige, og samtidig er ledigheden lavere. Svenskerne forventer, at de ved udgangen af den herskende krise vil have en ledighed på 10-12 procent.

Til gengæld medfører den svenske arbejdsmarkedslovgivning, at du har større udfordringer, hvis du vil skaffe dig af en med medarbejder. Dog er medarbejderens prøvetid seks måneder mod de velkendte tre måneder herhjemme.

- Der findes mange kontraktformer, hvor du kan tilrettelægge ansættelsen, som den passer til virksomhedens ambitioner og behov. Det er ikke sådan, at når du ansætter en svensker, hænger du på den person resten af virksomhedens levetid, siger Thomas Rizk. Han opfordrer til, at man søger rådgivning om, hvad det konkrete behov er. Dette kan eksempelvis Danmarks ambassade i Stockholm hjælpe dig med at sætte lup på.

It-virksomheder og forretningskoncepter, som henvender sig til den offentlige sektor, har i øjeblikket gode kår i Sverige. Svenskernes egne evner på disse områder er gode, og du skal står parat med noget særligt for at få succes.

- At tro at man bare kan komme med et standardprodukt og sælge det i Sverige er op ad bakke. De er lige så dygtige i Sverige, som vi er i Danmark. De virksomheder, som tænker nyt, klarer sig bedst. De har det godt i Sverige, hvor man er på et højt niveau og klar til at prøve nye ting, fortæller Thomas Rizk, som har erfaring for, at krisen får nysgerrigheden efter nye produkter til at stige.

Danske forbrugere nyder i øjeblikket godt af den lave svenske kronekurs, når de tager færgen fra Frederikshavn til Göteborg eller kører over Øresundsbron for at gå på indkøbstur i Malmö. En svensk krone kan fås for cirka 70 danske ører. Det er skidt for danske virksomheder, der eksporterer til Sverige. Omvendt bliver det billigere at købe svenske virksomheder.

- Men de professionelle, som har med opkøb at gøre, og som jeg har talt med, mener ikke, at valutakursen er afgørende for, om du køber en virksomhed, siger Thomas Rizk.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere