Del : SMS
Berlingske Business

Solen luner forretningen

AguaSol_biz
Teamet bag AguaSol: Flemming Fogh, Peter Boldsen og Morten Fuur med prototypen på firmaets første solvandvarmer. Det færdige produkt er noget større.

Fremtiden er lys for AguaSol og deres solenergidrevne vandvarmere – hvis de formår at trænge ind på et attraktivt og stærkt befolket marked.

Artiklen fortsætter under annoncen
I samarbejde med iværksætterprogrammet De 6 HatteRadio 24syv.

Morten Fuur er en af den slags iværksættere, Danmark håber på at kunne leve af i fremtiden. Hans virksomhed AquaSol repræsenterer de tre punkter, der har stået øverst på den erhvervspolitiske dagsorden i de senere år: Miljø, teknik og energi.

- Det var egentlig vores smed Flemming Fogh, der fik idéen og fandt på navnet. Men jeg vurderede med det samme, at det var en god idé og et potentielt eksporteventyr, for nu var de politiske vinde til, at man begyndte at kigge mere på det her med vedvarende energi, fortæller Morten Fuur, der tager sig af den forretningsmæssige side af aktiviteterne i AguaSol.

Siden da har teamet ligget vandret for at udvikle og designe en solenergidrevet vandvarmer, der har format til at tage konkurrencen op med de mange andre aktører, der byder sig til på den grønne bølge med energirigtige produkter. Resultatet hedder Unibody; en solvandvarmer der ifølge teamet adskiller sig positivt fra konkurrenterne på primært to områder: Den er enkelt at installere og den skæmmer ikke øjnene.

- Det er de to væsentligste årsager til, at solenergi ikke er mere udbredt, end det er: Konen sig nej, fordi hun ikke vil have sådan en liggende på taget, og installatører med mere end 100 ansatte sig også nej, fordi det giver dem en masse problemer at arbejde med den salgs produkter, fortæller Morten Fuur.

I det lys har temaet brugt godt to år og en pæn sum penge på at udvikle et produkt, som nu er klart til at komme på ud til de miljøbevidste kunder. I Sydeuropa og Israel, hvor fraværet af nattefrost gør solvandvarmere anvendelig hele året rundt og de miljømæssige og økonomiske gevinster størst, er man vandt til at have vandtanken liggende oppe på taget. Det er den trend, som virksomheden håber på at kunne udbrede til resten af verden.

- Hvis vi kan få bare en procent af markedet i Europa – svarende til cirka 2000 vandvarmere – så smiler vi bredt, siger Morten Fuur.

Men det er også her, at teamets begrænsninger kommer til udtryk. For hvad ved en forretningsmand, en vvs-mand og en designer egentlig om markedsføring og salg?

- Vi er tre dygtige iværksættere, der er specielister på hver vores område, men vi mangler også nogle kompetencer, siger Morten Fuur og fortsætter:

- Så vi søger efter det, vi i Jylland kalder for ”kloge penge”, altså en investor, der kan supplere virksomheden med de manglende kompetencer eller alternativt penge nok til at ansætte én, der kan hjælpe os ud internationalt med salg og marketing.

Læs også:

Computeren lytter på hjertet   

Video-Google eller video-rådgivning

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Morten Fuur og AguaSol fik en blandt modtagelse af panelet. Designmanden Michael Ring var umiddelbart mest positiv, mens investoren Ulla Brockenhuus-Schack fra Seed Capital, der også specialiserer sig i greentech, i lyset af den ekstremt hårde konkurrence på markedet var temmelig skeptisk.

Alle var enige om, at produktet ikke hørte til de grimmeste i markedet, men der var heller ingen, der faldt på halen over designet af AguaSols Unibody. Til gengæld virksomhedens fokus på den nemme installation begejstring i panelet. Det øger afsætningsmulighederne, at der ikke stilles krav til en autoriserede installatør; ikke mindst i landet med en udbredt sort økonomi, som Michael Ring udtrykte det.

Panelet var enige om, at den opslåede salgspris var for høj og at produktionsomkostningerne måtte kunne skæres, så prisen kunne komme endnu længere ned. Det ville gøre den mere attraktiv i markedet, da de tekniske kvaliteter, som iværksætter Morten Fuur lagde stor vægt på, er vanskelige at gennemskue for forbrugerne.

Udfordringen med at bringe produktet på markedet blev centralt i udsendelsen. Og at iværksætteren selv var opmærksom på de manglende kompetencer på den front, var kun de første spæde skridt. Der skal en ihærdig indsats til at få AgaSol og deres Unibody ud til kunderne. Et samlet panel opfordrede Morten Fuur og AguaSol til hurtigst muligt at supplere teamet med en international supersælger.

Iværksætterne bevæger sig foreløbig af de mere traditionelle salgskanaler hos kendte distributører. Panelet ville have dem til at tænke ud af boksen i salgsstrategien. Tupperware-modellen blev foreslået; find nogle begejstrede frontløbere, der gerne vil tjene en skilling ved at sælge til naboer og venner.

Morten Fuur løftede selv en idé om, at lave solvandvarmere i alle mulige farver – lidt á la Benetton. Den idé var panelet begejstrede for, da det er endnu en (og nødvendig) måde at adskille sig synligt fra konkurrenterne.  

Find hele programmet med Morten Fuur og AguaSol her!

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere