Del : SMS
Berlingske Business

Sohns kreative vækstteam trækker i arbejdstøjet

formand
Merete Eldrup, direktør for TV 2, er formand i Ole Sohns første vækstteam, der skal se på vækstmulighederne for danske virksomhed i den kreative branche. Foto:

De kreative erhverv i Danmark skal spille en endnu større rolle i fremtidens erhvervsliv. Derfor har regeringen som et led i den nye, nationale innovationsstrategi nedsat en række vækstteams, der skal efterse vilkår og mulighederne for vækst. I dag begynder et team arbejdet med de kreative erhverv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad kan der gøres for at skabe bedre rammevilkår for kreative, danske virksomheder? Hvordan tiltrækker vi international kapital? Hvor er fremtidens vækstmuligheder for danske designvirksomheder?

Alt det og meget mere skal regeringens vækstteam for kreative erhverv prøve at finde svar på det næste halve år. De er det andet ud af fire væksthold, der begynder arbejdet, og startskuddet er et dialogmøde, der finder sted i dag.

Teamet har indtil oktober i år til at ’aflevere anbefalinger til initiativer, som kan styrke vækstvilkårene’, lyder det i et notat fra erhvervs- og vækstministeriet. De tre andre vækstteams skal se på mulighederne inden for ’Det blå Danmark’, sundheds- og velfærdsindustrien og Vand, bio og miljøløsninger.Vækstholdet for "Det blå Danmark" havde første dialogmøde i mandags.

Den ansvarlige minister, Ole Sohn, nævner fire hovedtemaer for gruppens arbejde. Kreative erhverv har traditionelt haft vanskeligt at tiltrække kapital, der skal øget fokus på kreativitet i uddannelserne, internationale kapaciteter skal tiltrækkes og ikke mindst skal synergieffekterne mellem de forskellige erhverv styrkes.

- Vi vil gerne matche udbud og efterspørgsel. Vi har mange kreative virksomheder med stort vækstpotentiale, og så har vi også mange store virksomheder, der efterspørger kreativitet. Vi skal ganske enkelt være bedre til at skabe synergi mellem de kreative erhverv og andre erhverv, forklarer erhvervs- og vækstminister Ole Sohn.

Vækstteamet for de kreative erhverv er sammensat af nogle af de mest prominente navne fra både kreative virksomheder og uddannelsesinstitutioner, embedsmænd fra de berørte ministerier og investeringseksperter. I spidsen for holdet står Merete Eldrup, adm. direktør i TV 2.

På baggrund af de anbefalinger vækstteamet for de kreative erhverv kommer med, vil regeringen udarbejde en handlingsplan, der skal styrke væksten i de kreative erhverv.

I Danmark er cirka 85.000 mennesker beskæftiget i den kreative sektor hvilket svarer til seks procent af alle privat ansatte. Ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet står de kreative erhverv i dag for lidt over syv procent af den samlede danske eksport.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere