Del : SMS
Berlingske Business

»Skattepine« skræmmer iværksættere

Iværksætter med bekymringer
Iværksættere synes skat og moms er svært.

Hovedpine. En ny undersøgelse viser, at tæt ved halvdelen af danske iværksættere betegner spørgsmål om moms og skat som de største udfordringer, når de driver virksomhed. Skat har oplevet en fordobling i henvendelserne, siden de oprettede »iværksætterlinje«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hovedpine over momsregnskabet og søvnløse nætter med skattemareridt er ofte forekommende problemer hos danske iværksættere. Faktisk betegner over 40 procent af dem de to ting som deres største udfordring i dagligdagen som iværksætter. 

I maj åbnede Skat en særlig telefonlinje til iværksættere, og siden oprettelsen er der sket en fordobling i antallet af henvendelser til Skat. Oprettelsen skete, fordi iværksættere ikke som en selvfølge kommer til Skat med deres spørgsmål.

- En iværksætter, der har fået en helt unik idé til en sællert af en toiletpapirholder, tror ikke nødvendigvis, at der skal være kontakt med Skat, før det vælter ind med penge, men det skal der altså, siger Lars Emil Bender-Jacobsen, fuldmægtig i Skatteministeriet.

Telefonlinjen har åbnet en mulighed for at komme i dialog med Skat uden nødvendigvis at vide, hvad der er det konkrete spørgsmål.

Hos Dansk Iværksætterforening hilser man initiativet velkomment, men man så hellere, at reglerne for iværksættere var simplere.

- Dette er en udfordring, som skal imødegås for at skabe gode rammevilkår for iværksættere. Her vil vores opfordring være, at der kom nogle enklere regler på området, siger Jakob Engel-Schmidt, direktør i Dansk Iværksætterforening, der står bag undersøgelsen.

Det lader dog ikke til at være det, der er på tegnebrættet fra myndighedernes hold. Skat vil i stedet lancere flere initiativer i den kommende tid for at imødegå den store udfordring.

Foreløbig har Skat valgt at gøre de såkaldte infomøder for nye erhvervsdrivende mindre informationstunge. Tanken er, at der kun bliver givet de allermest nødvendige informationer for at undgå, at de nyetablerede erhvervsdrivende bliver lagt fladt ned af en bølge af informationer og teknikaliteter.

- De traditionelle infomøder for nyetablerede virksomheder vil bestå, men det bliver fremover sådan, at hvis der er konkrete spørgsmål, vil iværksætteren kunne få et besøg af vores konsulenter, således at der kan blive taget hul på den konkrete problemstilling så hurtigt som muligt, Lars Emil Bender-Jacobsen.

Brandvarmt emne

Hos Startvækst, der står bag landets fem offentlige væksthuse, og som hjælper iværksættere, har man etableret en service, der hedder »Spørg Eksperten«.

Her kan brugerne af Startvækst stille spørgsmål til et panel af private rådgivere – f.eks. revisorer og advokater. Her er godt 570 af henvendelserne rettet mod emnet »skat og moms«. Det er godt 30 procent af alle de henvendelser, panelet får tilsendt. Idet »eksperterne« kun rådgiver, men ikke svarer på konkrete spørgsmål, ryger henvendelserne videre til Skat.

Rødglødende telefoner

Hos Skat er man godt klar over, at det er en udfordring for iværksætterne at få orden i bogholderiet. Derfor er der også en række andre initiativer på vej, herunder en bogføringsguide og grupper, der tager sig af helt specielle henvendelser fra nyetablerede virksomheder.

Den nye telefonsluse med spørgsmål fra specielt iværksættere har siden maj fået cirka 12.000 opkald, hvilket er en fordobling af tidligere tal. Det skyldes ifølge Skat, at iværksætterne før har skullet finde det helt eksakte ressort for at kunne gribe telefonen og spørge.

Nu er tjenesten imidlertid ikke længere gemt væk, men derimod noget af det første, iværksætterne møder i deres kontakt med Skat. Ifølge Skat vil der i slutningen af 2012 komme nye initiativer for at hjælpe iværksætterne. De initiativer vil blive udvidet i løbet af 2013.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere