Del : SMS
Berlingske Business

Skab forretning via social innovation

Endnu flere iværksættere kan skabe nye produkter ved at arbejde med social innovation.

Artiklen fortsætter under annoncen
Produkter med en etisk profil, der fokuserer på samfundsansvar og bæredygtighed, har et stort potentiale for virksomheder. Men mange mindre virksomheder anser kombinationen af samfundsansvar og innovation for en kompleks størrelse.

Derfor har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udviklet en portal - Idekompasset.dk - der skal inspirere og guide danske virksomheder, der ønsker at arbejde med udvikling af nye bæredygtige produkter.

- Der er et godt afkast på produkter med en social og etisk profil - og heri et uudnyttet potentiale for mange virksomheder, ligesom de bidrager til at løfte et ansvar, lyder det fra Carsten Ingerslev, chef for Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Samfundsansvar.

Se her de seks trin til at skabe en succesfuld social forretning

I det nordiske forskningsprojekt »CSR-driven innovation - Towards the social purpose business« har nordiske uddannelsesinstitutioner - blandt andet Handelshøjskolen i København - analyseret en række virksomheder med fokus på social innovation.

Ifølge rapporten har små og mellemstore virksomheder et stort potentiale for at skabe social innovation, selv om de typisk har færre ressourcer en større virksomheder.

- De har ambitioner om at forandre samfundet til det bedre gennem innovation, samtidig med at de sigter mod økonomisk succes. Interessen er stigende og tyder på, at flere virksomheder vil satse på innovation inden for området som en del af deres kerneforretning i stedet for kun at tilføje det som et CSR-mærke på virksomhedens profil, lyder det i analysen.

Genbrug af cykler

Danske Baisikeli er netop et eksempel på en socialøkonomisk virksomhed, der lever for at gøre livet lettere både i Danmark og i Afrika. Virksomheden indsamler cykler fra forsikringsselskaber og politi, sætter dem i stand og udlejer dem til turister i Danmark, ligesom de producerer firma cykler til danske virksomheder. Cyklerne bliver efter brug i nogen tid i Danmark sendt til Afrika, hvor Baisikeli uddanner cykelmekanikere til at ombygge cyklerne, så de eksempelvis kan bruges som ambulancecykler.

- Det er en social virksomhed, hvis mål er at gøre en forskel. Det er det, der motiverer os. Ideen begyndte mest som et projekt, som i dag har udviklet sig til at være mere virksomhedsorienteret, men det er stadig målet om at ændre verden - med hovedformålet at skabe bedre og billigere transportløsninger i fattige områder i Afrika, siger Henrik Smedegaard Mortensen, der har stiftet virksomheden sammen med Niels Bonefeld.

Baisikeli modtog i januar FDB's socialøkonomiske årspris 2009, hvor direktør i Center for Socialøkonomi Lars René Petersen beskrev virksomheden som en fremragende rollemodel for andre sociale iværksættere.

Baisikeli er da også blandt de virksomheder, der er udvalgt som rollemodeller i forbindelse med lanceringen af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Idekompasset.

Selv om det indtil videre kun er Storbritannien, der har sat tal på den reelle opstartrate inden for social iværksætteri i en analyse, der viser, at der for hver to kommercielle iværksættere er én social iværksætter, så peger opgørelser fra Global Entrepreneurship Monitor på samme udvikling i Danmark.

Det har professor Torben Bager, der leder iværksætterakamediet IDEA tidligere vurderet over for ErhvervsBladet.dk.

- Det handler ofte om, at den kommende iværksætter støder på et socialt problem eller savner et kulturelt tilbud og så ønsker at gøre noget ved det. På den måde bliver virksomheden et middel til at opnå nogle forandringer og tilføre samfundet noget værdi, sagde Torben Bager til ErhvervsBladet.dk tidligere i år. Her slog han samtidig fast, at idealismen ikke må skygge for forretningen. Profitten er nødvendig for at opnå målet.

I Idekompasset lyder det også, at det ikke behøver at være avanceret at tjene penge på at drive bæredygtig forretning. Ud over en lang række eksempler på virksomheders erfaringer giver Idekompasset en række gode råd om hvordan. Du kan læse et udpluk i boksene her på siden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere