Del : SMS
Berlingske Business

Seks trin til en social forretning

Baisikeli

Det ikke behøver at være avanceret at tjene penge på at drive bæredygtig forretning. Ny guide har formuleret seks vigtige trin, som du kan læse et udpluk af her.

Artiklen fortsætter under annoncen
1: Få nye ideer:

Når virksomheder skal arbejde mod at tjene penge på at drive bæredygtig forretning, er det vigtigt at se de nye ideer i tæt sammenhæng med en markedsanalyse for at nå frem til dem, der kan lede til udviklingen af salgbare produkter. Idékompasset peger på tre vigtige parametre:

At turde drømme: Ideen opstår ofte ud fra en ambition om at løse problemer på nye og bedre måder. Her handler det om at turde tro på, at der findes enkle løsninger på komplicerede problemer. At tage udgangspunkt i dagligdagen: At udvikle ideerne bør være en fast del af det daglige arbejde, hvor man konstant har en ambition om at sine produkter eller services. Eksempelvis til at være mere klimavenlige. At mødes på tværs: Ideerne opstår ofte, når man udveksler erfaringer med personer fra andre sammenhænge end en selv. Det kan være en god ide at invitere andre personer med i processen, når ideer skal udvikles.

2: Målret ideen:

Når virksomheder er nået frem til netop den idé, det produkt eller den service, som de vil arbejde videre med, er næste skridt at målrette den samt at få input fra omverdenen. Det kan være kunder, samarbejdspartnere og andre med interesse i produktet. Samtidig er det en god idé at formulere klart, hvilke sociale eller miljømæssige mål, virksomheden skal nå. De bør være så konkrete som muligt – det kunne eksempelvis være at udskifte brugen af plastfibre med naturlige fibre i 25 procent af jeres produkter inden for fire år, ligesom virksomhedens indsats også kan fokuseres på et eller to overordnede mål. Her kan de eksempelvis lade sig inspirere af nogle af de udfordringer, der er beskrevet i FN's 2015-mål.

3: Læg en forretningsplan:

Når man har en gennemarbejdet idé, hvor både forretningsmæssige og sociale mål er klart formuleret, er næste skridt at lægge en forretningsplan. Det handler om at beskrive virksomheden og lægge en plan for driften og udviklingen af den. Det sikrer, at man får taget stillingen til vigtige områder for virksomheden, ligesom det typisk er en forudsætning af have en forretningsplan for at kunne opnå ekstern finansiering.

4: Færdiggør dit produkt:

Når virksomheder skal færdiggøre og teste produktet, bør de allerførst stille spørgsmål om, hvorvidt virksomheden har de rette kompetencer til selv at klare opgaven, eller der skal hentes hjælp udefra. Et centralt element i færdiggørelsen er at udvikle prototyper for at sikre, at det fungerer i forhold til kundernes interesse og funktionaliteten generelt. Her kan det også være en god idé at sikre produktet mod kopiering ved at patentere produktet eller få licens på det.

5: Realiser din strategi:

Når produktet eller servicen er klar til at blive lanceret på markedet, handler det om at udarbejde en plan for, hvordan det bedst gøres, ligesom der skal tages stilling ting, hvordan virksomheden kan og skal håndtere fremtidig vækst. Kan produktionen og logistikken eksempelvis tilpasses både stor og lille efterspørgsel? Det er blot et af de spørgsmål, virksomheden bør forholde sig til.

Her er det ifølge Idekompasset samtidig vigtigt at styre forventningerne og evaluere effekterne. Når virksomheder sender et bæredygtigt produkt på markedet, handler det om ikke at overspille de positive effekter af produktet, før de rent faktisk viser sig. Oplever markedet, at virksomheden lover mere, end den holder, er dårlig omtale næsten en sikker gevinst.

6: Lær af markedet:

For at få succes med at sælge produktet, er en markedsanalyse et uundværligt værktøj, lyder det i Idékompasset. Det er sjældent tilstrækkeligt at spørge kunderne lige ud for at forstå deres behov. Ofte vil de svare ud fra de muligheder, de allerede kan se på markedet.

For virksomheder, der er ved at udvikle et bæredygtigt produkt, kan det ofte være tilfældet, at produktet vil dække et behov, der endnu ikke er i tanker hos kunderne som et, der findes eller kan løses. Derfor kan virksomheder med fordel anvende værktøjer som iagttagelses- og interviewteknikker, hvor man iagttager, hvordan kunderne gebærder sig.

Læs mere på Idekompasset.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere