Del : SMS
Berlingske Business

Sats på venture-penge i Silicon Valley

Få konkrete råd om, hvordan du får venturekapital i ryggen på det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vil du ind i USA, kan venturekapital være en kærkommen hjælp til at komme i gang.

Argumenterne for at gå denne vej er klare. Virksomheder i Boston sælges således for det dobbelte af prisen for en europæisk virksomhed, mens prisen er tredobbelt for en virksomhed med hovedsæde i Silicon Valley.

Det vurderer Jeff Snider, som via sit firma Next Stage rådgiver blandt andre danske virksomheder om, hvordan de kommer i gang i USA. Det gælder også jagten på venturepenge.

- Venturefonde vil gerne have ting, som enten er teknologisk eller på anden vis vanskelige. Der skal være en eller anden mur omkring dig. Det kan være teknologi, en arbejdsproces, eller at du er to år foran alle andre, siger Jeff Snider. Han mener, at især virksomheder, der beskæftiger sig med software eller den del af cleantechindustrien, som ikke er så kapitalkrævende, står bedst i kampen om vunturefondenes gunst. Inden for cleantech kan det eksempelvis handle om virksomheder, som har fokus på energibesparelser.

Tre vigtige skridt

Hvis du vil gøre nogen som helst forhåbninger om at få adgang til amerikansk venturekapital, er du ifølge Jeff Snider nødt til at foretage visse strategiske skridt.

Send en medarbejder til USA, og opret et kontor i landet. Så har du øjne og ører direkte på det amerikanske marked, og det er en relativt billig investering.

Skaf amerikanske referencer. Du skal bruge fire-fem referencer fra amerikanske kunder, hvis du sælger til virksomheder for at kunne rejse penge hos venturefonde. Sælger du til forbrugere har du brug for flere. Amerikanske venturefonde er ligeglade med europæiske referencer.

Også selve den indledende opfordring til en venturefond om at investere i din virksomhed skal holdes stram.

Anmodningen bør højst fylde en A4-side og være klar i sit sprog med følgende elementer:

Begynd med en krog. Få sætninger som beskriver formålet med dit produkt.

Beskriv Problemet. Hvorfor er dit produkt sat i verden? Hvad er det, det skal løse?

Tilgang. Hvordan ser din produktion ud? Hvorfor kan det netop betale sig at satse på netop dit produkt?

Alternativer. Du har med garanti konkurrenter. Hvorfor satse netop på din virksomhed – er produktionsomkostningerne lave, eller er dit produkt særligt nemt at bruge?

Afslutning. Læg op til handling. Det er nu, du skal sikre dig mødet med venturefonden.

Jeff Snider påpeger også, at hvis du på et tidspunkt gerne vil sælge din virksomhed, bør du lade hovedsædet flytte fra Danmark til afdelingen i Silicon Valley. Så kan du høste en pris, som er den tredobbelte af, hvad man ser i Europa.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere