Del : SMS
Berlingske Business

Sådan spotter du en annoncehaj

Sådan spotter du en annoncehaj - 1

Sommeren er per tradition højsæson for annoncehajer, der forsøger at lokke penge ud af de danske virksomheder. Se her hvordan du undgår at ende som hajføde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Når chefen er taget på ferie, varetages opgaver og beslutninger af mindre erfarende kræfter. Og det er netop i den periode, at annoncehajer fra ind- og udland typisk forsøger at sælge værdiløse annoncer.

I sidste måned blev der sat et hårdt stød ind mod de danske annoncehajer i form af to et halvt års ubetinget fængsel til Lasse Schou, der i en årrække har været blandt de mest aktive af fupsælgerne. Og trods et lavere aktivitetsniveau det seneste halve år fra Lasse Schous danske kollegaer i branchen, gør danske virksomhedsejere dog klogt i at forberede sig på at få en aggressiv sælgere i røret.

- Vi fornemmer, at mange af annoncehajerne er gået ned i tempo, men de er stadig der ude, og vi får med jævne mellemrum henvendelser fra medlemmer, der har talt med sælgerne. Der er meget som tyder på, at den mest aktive lige nu er Fagtelefonbøgerne, men vi får også henvendelser på Regionalbøgerne og Telefonbøgerne, siger seniorjurist Jeppe Rosenmejer fra Håndværksrådet.

Han advarer også mod de udenlandske annoncehajer, som sender en registreringsblanket, hvor typisk skal rette nogle oplysninger. Hvis man ikke læser det med småt, kan man komme til at betale flere hundreder euro.

Annoncehajer forsøger med aggressive salgsmetoder og systematisk vildledning at få virksomheder til at betale for ydelser, som enten ikke aftalt eller ikke er pengene værd.

Hvis du eller dine medarbejdere er i tvivl, om der er en annoncehaj i røret, får du her fem sikre tegn:

Tegn på annoncehaj 1.

Tegn på annoncehaj 2.

Tegn på annoncehaj 3.

Tegn på annoncehaj 4.

Tegn på annoncehaj 5.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere