Del : SMS
Berlingske Business

Sådan spinder du guld på dine opfindelser

Ole Opfinder. Udfordringerne ramler ned over ruten fra tegnebræt til butikshylde. Her er fem gode råd til at få succes med en opfindelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Masser af danskere har opfundet nye dimser og produkter, der har potentialet til at blive sat i produktion. Men ikke alle ideer er lige gode. Før en idé forvandler sig til et bæredygtigt produkt på butikshylden, må den håbefulde opfinder passere en række udfordringer.

- Først må man afgøre om opfindelsen egentlig er en nyhed, og så må man i gang med at undersøge markedssituationen. For private opfindere gælder det ofte, at de så skal ud og lede efter den rette virksomhed at arbejde sammen med, siger Rasmus Offersen.

Han er ansat i afdelingen Opfindelser & Kreativitet på Teknologisk Institut, hvor han har mere end 20 års erfaring med rådgivning af opfindere. En rådgivning der strækker sig fra idéstadiet til en kommerciel aftale.

Rasmus Offersen peger på, at der er masser af hjælp at hente for en håbefuld opfinder. Blandt andet hos Teknologisk institut og Patent- og Varemærkestyrelsen.

Kombineret vejledning

For at hjælpe opfindere og deres produkter frem i verden har de to instanser indledt et nyt samarbejde om gratis kombineret vejledning. Initiativet skal både hjælpe med at afdække patentsituation og markedsmuligheder for en ny idé, og rådgivningen er målrettet private med en idé.

- Vi har oplevet en markant stigning i antallet af henvendelser fra private opfindere. Samarbejdet med Patent- og Varemærkestyrelsen gør, at vi kan tilbyde en kombineret vejledning, som sætter opfinderen i stand til bedre at kunne afdække mulighederne for at opnå patent og sælge opfindelsen, siger centerchef Louise Hvid Jensen, Teknologisk Institut.

Rasmus Offersens peger her på fem gode råd til private opfindere der kæmper for at få deres opfindelse frem i verden.

1) Vær sikker på, at din idé er ny.

Søg i patent-databaser indtil du finder minimum 30 patenter, som ligner din idé. Man kan næsten altid gå ud fra, at der er et produkt på markedet som ligner, og det er vigtigt at få afdækket, hvor stor en nyhed opfindelsen er.

2) Hold kortene tæt til kroppen

Sæt ikke en annonce i avisen. Hvis den er offentliggjort kan den ikke patenanmeldes.

Medieomtale er guld værd, men lad ikke journalister skrive om produktet, før det er klar til salg.

3) Find den rette samarbejdspartner

Find en virksomhed, der sælger et sortiment, hvor opfindelselsen passer ind. Og sørg for at der ikke kun er tale om en underleverandør. Det gælder om at finde en samarbejdspartner, der udstiller på fagmesser.

Det er slet ikke sikkert, at det firma kan producere produktet. Men hvis ideen holder skal firmaet nok finde en producent.

4) Vær grundig og velforberedt

Forberedelse er afgørende forud for kontakten med en virksomhed. Undersøg patentsituationen, lav en prototype og tal med forskellige kunder, som bekræfter, at der behov for løsning. Få eventuelt ekspertudtalelser fra de myndigheder og styrelser, som styrer det område, dit produkt dækker.

5) Brug tid på projekt-præsentationen

Opfinderen betragter sin idé som et frygteligt godt tilbud, som virksomheden ikke kan sige nej til. Sådan ser virkeligheden sjældent ud.

Det kan godt være en god ide, men virksomhederne mangler tid, plads og hænder, og det er op ad bakke at overbevise dem. Opfinderen skal derfor have en mesterlig projektpræsentation med sig. Præsentationen skal tale for sig selv. Virksomheden tager en beslutning ud fra det de kan se, og der er ikke plads til en chance mere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere