Del : SMS
Berlingske Business

Sådan laver du et holdingselskab

Et holdingselskab er et selskab, som ejer et andet selskab, driftsselskabet. Hvis du vil organisere dig med en holdingstruktur, skal du derfor skyde et selskab ind mellem dig og driftsselskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen
- Det nemmeste er, hvis du allerede fra etableringen af din virksomhed får lagt ejerskabet ind i et holdingselskab, eksempelvis et anpartsselskab. - så fald starter du med at etablere holdingselskabet, og kan så bruge dettes selskabskapital i forbindelse med oprettelsen af driftsselskabet. - Har du allerede etableret dit driftsselskab, skal du etablere holdingselskabet og lade dette overtage ejerskabet af driftsselskabet ved en skattefri aktieombytning. - Skat skal give tilladelse til en sådan ombytning, og det kan tage op til et halvt år at få tilladelsen. - Det anbefales at lade revisor og/eller advokat udarbejde ansøgning om tilladelsen, da Skat stiller skrappe krav om en "driftsmæssig begrundelse".

Det koster holdingselskaber - Ved etablering af et holdingselskab samtidig med etableringen af dit driftsselskab, skal du forvente engangsomkostninger på 5-10.000 kr. i salærer til revisor og/eller advokat. - Skal du etablere holdingselskabet efterfølgende via en aktieombytning, løber der yderligere rådgiverhonorarer på, blandt andet for udarbejdelsen af ansøgning til Skat. Denne øvelse kan næppe gennemføres for under 50.000 kr. i engangsomkostninger. - Du skal påregne løbende omkostninger til især revisor på 5-10.000 kr. om året for at holde holdingselskabet kørend.

- krone

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere