Del : SMS
Berlingske Business

Sådan kører du din virksomhed i sænk

Sådan kører du din virksomhed i sænk - 1

Guide. Virksomheder går konkurs af mange årsager. Engang imellem er årsagen ejerne og ledelserne selv. Læs om du er i gang med at dræbe din egen virksomhed og hvordan du skifter spor.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvert år går godt 2.000 danske virksomheder konkurs.

Lukningerne har konsekvenser for ejere, ledelse, investorer, leverandører, kreditorer og kunder. Det er sjældent behageligt at måtte dreje nøglen om.

Der findes selvfølgelig masser af grunde til, at virksomheder kører af sporet og ender med at måtte lukke. Mange gange er det virksomhedernes ejere og ledere, der er direkte skyld i en konkurs.

Ifølge professor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet er det meget almindeligt, at mindre og mellemstore virksomheder (mmv'er) må opgive ævred, fordi ejerne ikke har formået at lede dem godt nok selv eller få indsat personer, der kan sikre en god ledelse.

- Ofte ser man, at en stifter, der med succes har bygget en virksomhed op, bliver påvirket og tror, at han kan klare alt selv. Det er desværre ikke altid tilfældet, og derfor bliver der begået fejl, som kan være livstruende for virksomhederne, konstaterer Per Nikolaj Bukh.

Han giver her sit bud på otte fejldispositioner, som ejere og/eller ledere af mmv'er ofte gør sig skyldige i.

Ejerlederens otte dødssynder: (Klik på links for at læse mere)

1. Tromler hen over organisationen 2. Mister det økonomiske overblik 3. Firma Jagter hovedkulds nye muligheder 4. Undlader at slippe roret i tide 5. Sidder for meget i det lukkede kontor 6. Forlader sig på nøglemedarbejdere 7. Investerer for meget i det forkerte 8. Jager de dårlige kunder

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere