Del : SMS
Berlingske Business

Sådan gør Grundfos

Hos Grundfos går man andre veje. Her er man gået væk fra udelukkende at fokusere på talentudvikling lig med lederudvikling.

Artiklen fortsætter under annoncen
Sådan har de også anskuet det tidligere, men i det forgangne år ændrede man den indfaldsvinkel hos Grundfos, forklarer Jørn Henriksen, der er koncern HR-direktør i Grundfos.

”Vi har et talentmanagementprogram, som vi har kørt med i flere år, men i efteråret 2007 fik vi en ny målsætning. Hvor vi tidligere har været tilbøjelige til at fokusere på lederne, breder vi nu viften ud og ser i hele organisationen efter de tre, fem procent, man kan kalde frontløbere. Vi taler altså ikke blot ledere, men også specialister på tværs af alle kategorier. Det er dem, vi gerne vil identificere.”

Når frontløberne er fundet, håber Grundfos, at det vil være muligt at identificere kompetencer, der generelt kan styrkes i gruppen. Desuden vil der selvfølgelig blive arbejdet med den enkeltes udvikling.

- Men hvorfor ikke bare som hidtil udvikle ledere? ”Fordi vi tror, vi fremadrettet vil se mange andre medarbejdere end ledere arbejde med ledelsesdiscipliner,” lyder Jørn Henriksens svar.

”I en stadig mere kompleks verden må vi i stigende grad fokusere på specialisterne, og de allerbedste af dem, er også en mangelvare. Vi håber selvfølgelig, at resultatet i sidste ende bliver, at Grundfos og hermed mener jeg alle vores medarbejdere samlet vinder ved, at vi identificerer de stærke kompetencer i organisationen og skaber en optimal platform for vores fortsatte globale udvikling. For det fælles bedste er vi nødt til at have øje for, hvem der trækker mest.«

Jørn Henriksen forventer, at talentprogrammet vil styrke Grundfos’ chancer for at beholde frontløbertyperne i organisationen.

”Frontløberne vil per definition være meget ambitiøse og altid søge udfordringer. Derfor er det et spørgsmål om, at vi forstår at give dem udfordringer. Med et lidt fortærsket udtryk er det en win-win situation for begge parter. Samtidig tror jeg også, det her vil betyde meget for rekrutteringen. Vi bliver et endnu mere attraktivt sted at arbej­de, fordi vi virkelig har fokus på udvikling. Ikke bare i bredden, men også for dem med de store ambitioner.”

Læs også:

Sådan gør Nykredit

Sådan gør TDC

Sådan gør Novo Nordisk

Benhård kamp om de største talenter

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere