Del : SMS
Berlingske Business

Sådan gør du et godt indtryk

Sådan gør du et godt indtryk - 1

Alle du møder er en ven, forsøg at ligne dem du taler med. Se her fem gode råd.

Artiklen fortsætter under annoncen
Smil du er på - og så er den i kassen. Nej, der skal mere til, hvis du vil være sikker på at gøre et godt førstehåndsindtryk, når du møder nye kunder og samarbejdspartnere.

Det kræver forarbejde og research for at finde ud af, hvem de egentlig er, hvordan de ser ud - og går klædt, og hvilken stemning de er i. Ellers risikerer du at træde helt ved siden af.

”Der findes mange smarte ord om, at knebet er bare at smile og holde øjenkontakt. Men førstehåndsindtryk handler naturligvis om meget mere end det. Generelt kan folk godt lide at møde andre, der ligner dem selv. Derfor kan man komme langt med at ramme en lighed – altså bruge samme kropssprog, toneleje og påklædning. Og så skal man afkode, hvilken stemning folk er i. De fleste står af på folk, der kommer med et stort smil, hvis de selv er i dårligt humør,” forklarer Jacob de Lichtenberg, som er cand.merc.psyk-studerende på Handelshøjskolen i København og driver foredrags- og coachingvirksomheden dlb.dk, som netop rådgiver om, hvordan man skaber et bedre førstehåndsindtryk.

Et af principperne han arbejder ud fra er, at folk udfylder de ukendte huller om folk med den information, der er tilgængelig - eksempelvis gennem påklædning, udseende eller egne tommelfingerregler som hvad eksempelvis at gå med slips fortæller om folk. Derfor er det ofte vigtigt ikke at skille sig alt for meget ud i en sammenhæng, hvor man gerne vil gøre et særligt godt indtryk. Eksempelvis plejer Jacob de Lichtenberg at råde folk, der skal til jobsamtale, til at undersøge, hvordan man går klædt på arbejdspladsen – og så forsøge at falde ind.

”Og selvom mange tips og tricks kan være gode, så skal man altid være opmærksom på ikke at bruge dem i en sammenhæng, hvor de er helt fejlplacerede. Eksempelvis har mange sælgere fået at vide, at de endelig skal benytte fornavnet på dem, de forsøger at sælge noget til. Men når de bruger navnet hele tiden, så falder det ofte helt unaturligt i samtalen,” siger Jacob de Lichtenberg.

Læs også:

Har du et kropssprog som en vinder?

Sådan undgår du at blive snydt af en løgner

Der er filtre på

Hos konsulentvirksomheden Ladegaard, der hjælper virksomheder med at coache deres sælgere, peger partner og chefinstruktør Poul-Henrik Bermann på, at det at skabe et godt førstehåndsindtryk i høj grad handler om research på mange områder.

”Der er filtre, når du møder andre mennesker, indtil samtalen bliver varmet – og netop de filtre skal brydes ned. Og her handler det om at sætte sig i kundens sted. Mange tror, at indledende smalltalk skal handle om alt andet end kundes forretning, men det er helt forkert. Gå aldrig ud til et kundemøde uden at have læst avisen om morgenen og tjekke, om virksomheden er nævnt,” lyder et råd fra Poul-Henrik Bermann, der tilføjer, at der er mange måder at researche på virksomheden, så man kan føre en langt mere indholdsrig smalltalk – og ikke nødvendigvis behøver ty til vejret i dag eller fredagens X-factor program.

”Du kan lave research på nettet, virksomhedens hjemmeside, i medier og eksempelvis på Facebook for at få nogle personlige detaljer med i arbejdet med at lære kunden bedre at kende inden første møde. Det handler om at vise, at man er forberedt – og kan man stille et spørgsmål, som kunden aldrig har fået før om virksomheden, så virker det altså,” forklarer Poul-Henrik Bermann og understreger, at det samtidig handler om at være sig selv – og ikke bare fyre en indstuderet tale af, som mest af alt giver indtryk af, at man er kommet lige fra et salgskursus, eller at det er de samme ord, der bliver brugt over for alle kunder.

Læs her fem tips til hvordan du bedst indleder første samtale

De fem tips er formuleret af det amerikanske erhvervsmedie Forbes på baggrund af udsagn fra flere eksperter.

1. Forestil dig at du taler til en ven

2. Lyt først - tal bagefter

3. Giv komplimenter

4. Øv dig - øv dig

5. Hav rimelige forventninger

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere