Del : SMS
Berlingske Business

Sådan får du mere i løn i krisetider

Sådan får du mere i løn i krisetider - 1

Se hvad du skal gøre for at få mere i løn i tider hvor virksomheden er under økonomisk pres.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det handler om synlighed på arbejdspladsen - og om at gøre chefen opmærksom på de resultater, du skaber for virksomheden. De nye kunder, du høster. De omkostningsreducerende initiativer, der kommer fra din hånd. Og ikke mindst de gode takter, du generelt viser i det daglige arbejde.

Det kombineret med god research på, hvor høj en værdi dine kvalifikationer generelt har i din branche, kan være afgørende til en lønsamtale, skriver erhvervsmediet Forbes.com, der har samlet en række gode råd til, hvordan medarbejdere opnår et godt resultat til lønforhandlingen – også selvom økonomien i virksomheden er under pres.

Tre gode råd:

1. Gør dit hjemmearbejde

2. Reklamer for dig selv

3. Vær forberedt på et afslagFor gode medarbejdere belønnes, uanset om der står op- eller nedtur for døren, lyder det fra en amerikansk rekrutteringsekspert, Doug Arms fra Ajilon Professional Staffing, der peger på, at mange virksomheder helt bevidst vælger at investere i medarbejdere under en lavkonjunktur for at øge mulighederne for at komme styrket ud af den, og det især de medarbejdere, der netop formår at hente nye kunder til butikken – og reducere omkostningerne i virksomheden har et særdeles godt afsæt til en lønsnak, skriver Forbes.com, der har samlet en række tip til, hvordan medarbejdere opnår et godt resultat i en lønforhandling, uanset om virksomhedens økonomi er på vej op eller ned.

Helt afgørende er det, at du er forberedt – og kan dokumentere de resultater, du har skabt for virksomheden, ligesom du skal have styr på, hvad andre medarbejdere med kvalifikationer på dit niveau er værd på markedet. Og så skal du være positiv indstillet. Gå ikke til samtalen med forventning om et nej - og husk, du må aldrig true chefen med, at du forlader virksomheden, hvis du ikke får, hvad du vil have. Hos GKA Løndesign, der rådgiver virksomheder i design af løn- og belønningsprocesser, peger Gert Kaas Andersen på, at det simpelthen handler om at kunne dokumentere på en fornuftig og saglig måde, at du bidrager til værdiskabelsen i virksomheden.

Diverse events og ideer om at stå på et ben og se ud på en helt bestemt måde er simpelthen ikke vejen frem til en lønsamtale. ”Medarbejdere, som oplever en ændring i deres jobindhold, bliver mere effektive eller bidrager til værdiskabelse på arbejdspladsen på nye måder, skal naturligvis bede om mere i løn. Uanset hvordan økonomien ser ud i virksomheden. Men det handler om at få kommunikeret på arbejdspladsen, at man eksempelvis er mere effektiv end for et år siden. Og det skal medarbejderen gøre løbende – ikke umiddelbart før lønsamtalen,” siger Gert Kaas Andersen og forklarer, at de fleste medarbejdere tror, at alle andre forhandler om deres løn, men i realiteten har arbejdsgiverne på størstedelen af det private arbejdsmarked fastsat lønstigningen inden samtalen, så ofte er der ikke meget at forhandle om, når man først sidder ved bordet.

”Derfor er det ofte dem, der sidder sødt og venter på, at chefen kan se, at de faktisk laver mere end tidligere, som kommer galt af sted – og ikke får et godt resultat ud af en lønsamtale. Det virker først for alvor, når man formår at gøre opmærksom på de ting, man er blevet bedre til. Og det kan man gøre på mange positive måder,” lyder det fra Gert Kaas Andersen, der fremhæver saglige dokumentation af sit arbejde frem for de mere amerikanske metoder som eksempelvis at sætte sin chef ’CC’ på enhver mail, der viser positive toner fra samarbejdspartnere, kunder eller kolleger på arbejdspladsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere