Del : SMS

Sådan får du de geniale ideer til at blomstre

En virksomhed, stor som lille, skal være innovativ for at overleve. Men innovation er mere end kloge hoveder og udviklingsafdelinger. Læs hvordan du får netop din virksomhed til at boble af kreativitet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Tiderne skifter og det bør den måde du arbejder på også gøre. Det er nemlig sjældent, at de geniale forretningsideer opstår ved blot at lave mere af det samme.

Begrebet innovation er blevet en helt central del af moderne ledelse.

- Det moderne menneske er i dag langt mere troløs end tidligere. Kunder køber ikke det samme sted blot fordi, at det engang var en succes. Udviklingshastigheden er i dag ekstrem høj, der bliver hele tiden udviklet noget nyt, som overgår det foregående produkt. Derfor skal virksomheder hele tiden tænke anderledes ellers bliver de overhalet indenom, forklarer Torben Gammelgaard, der er forfatter til bøger om kreativitet og innovation i virksomhederne.

Han og flere andre ledelseseksperter påpeger, at det er væsentligt at fremavle en kultur i de danske virksomheder, der giver medarbejderne mod på at arbejde kreativt.

- Den nulfejlskultur, der præger store dele af dansk erhvervsliv, er en af de største dræbere af kreativitet og innovation. Hele ideen ved innovation er jo netop at bevæge sig ud på tynd is og afprøve noget som man ikke har prøvet før. Vi er trådt ind i innovationssamfundet og her tager man store skridt, når man rykker sig. Det kan være risikabelt, og derfor skal man da heller ikke satse hele butikken. Men en produktlinje eller to, der adskiller sig fuldstændigt fra tidligere produkter, kan være nødvendigt, forklarer Torben Gammelgaard.

Mod er et gennemgående tema i det at fremavle kreativitet. Eksempelvis har ledere ofte til vane at ansætte medarbejdere, der ligner dem selv eller ”passer ind” i virksomheden.

- Diversitet i medarbejderstaben er meget vigtig for kreativiteten. Ofte tror chefer, at en god medarbejder er ham, der hurtigt lærer arbejdsrutinerne og gør som alle de andre. Men man glemmer, at en god medarbejder også gerne må sætte spørgsmål ved den måde, man gør tingene på. Nogle gange skal man måske ansætte den, som man netop tror ikke passer ind, siger han.

Her er fire tips, du kan bruge til at åbne op for det kreative potentiale på din virksomhed

Du skal udfordre virksomhedens vaner

Lad alle medarbejdere deltage

Slå hovederne sammen

Sørg for diversitet i virksomheden

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere