Del : SMS
Berlingske Business

Sådan bliver du helt igennem innovativ

Iværksætteri. Innovation er en kombination af held og hårdt arbejde. Her er en række gode råd til, hvordan du kan arbejde dig til heldet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Da Peter Schmeichel på toppen af sin karriere blev spurgt, om held ikke havde en stor andel i hans succes, svarede han.

- Jo, det sjovt du spørger. For jo mere jeg træner, jo heldigere bliver jeg.

Innovation er ligeledes en disciplin, der kræver sin portion af held. Men også her kan man gøre en hel del for at opsøge heldet.

Iværksætteren og erhvervsforfatteren Guy Kawasaki har gennem de sidste 20 år forsøgt at dyrke innovative processer.

Sådan bliver du innovativ

Her følger Guy Kawasakis ni gode råd til, hvordan du kan dyrke innovation.

1. Spring til det næste trin. Alt for mange virksomheder lægger sig kølvandet på konkurrenterne og forsøger, at konkurrere på bagateller. Sand innovation sker, når en virksomhed springer til næste udviklingstrin eller bedst af alt, opfinder næste trin.

2. Det behøver ikke at være perfekt. Man skal ikke bekymre sig om, at produktet ikke er helt perfekt, når det lanceres. Hvis en virksomhed venter, til alt er perfekt, kommer produktet aldrig på hylderne, og markedet har overhalet dig. Hvis du er sprunget til det næste udviklingstrin vil markedet tilgive nogle få skavanker.

3. Få det ordnet. Det er ok at lancere et produkt med skavanker, men det er absolut ikke i orden, at det forbliver i den tilstand. Du skal forbedre dine produkter og udvikle de næste stadier. Innovation er ikke en enkeltstående begivenhed – men en proces.

4. Vær ikke bange for at polarisere. Det går galt, hvis man vil appellere til alle. Skab derfor et godt produkt, der vil gøre specifikke segmenter glade.

5. Bryd barriererne. Jo mere innovativt dit produkt er, jo flere barrierer vil status quo stille i vejen for dig. Iværksættere må aldrig lade sig frustrere, når markedet accepterer ens produkt langsommere end forventet. Den bedste måde at nedbryde barriererne på er at lade folk teste dine produkter.

6. Vær fleksibel i forhold til anvendelsen af dit produkt. Forbrugerne kan overraske og benytte dit produkt i andre sammenhænge, end du selv havde forventet. Vær parat til at rykke på den udvikling.

7. Benyt teknologi til at udvikle fantastiske produkter, men husk hele tiden på, at innovation ikke udelukkende er ensbetydende med avanceret teknologi. Det handler i bund og grund om glade kunder.

8. Bed ikke folk gøre noget, som du ikke selv kan gøre. Det nytter ikke noget at opfinde et produkt, som kræver en ph.d. for at håndtere.

9. Lyt ikke til tosserne. Der vil altid være tosser, som vil holde dig nede. De fortæller dig, at det du prøver at lave, ikke kan lade sig gøre. Der er nogle tosser, som helt klart er tabere, og de er nemme at ignorere. De farlige tosser er rige og magtfulde. Nye iværksættere kan gå hen og tro på dem. Men tosserne har ikke ret, for de har blot haft held på et tidligere stadie, og nu er de ikke i stand til at forstå næste skridt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere