Del : SMS

Protektionisme i ny forklædning

Kina

Protektionisme version 2 er resultatet af de seneste års krise. Små lokale handelshindringer, der er svære at få øje på, men som kan få afgørende betydning, vurderer DI.

Artiklen fortsætter under annoncen

Toldbarrierer og kvotesystemer fik som en bølge af protektionistiske tiltag i 1930erne verdenshandlen til at falde med næsten 70 procent på bare tre år. Så galt er det langtfra gået under den nuværende krise, men ifølge DI ser man flere og flere eksempler på protektionistiske tiltag, der er skjult i tilsyneladende tilforladelig national lovgivning.

- Under den økonomiske krise er der sket en udvikling i retning af nye og mere avancerede former for protektionisme, som er vanskeligere at identificere og på forhånd vurdere konsekvenserne af. Kinas nye lov vedrørende 'national indigenous innovation products' er et godt eksempel på dette. Et andet eksempel er den amerikanske 'Buy American'-klausul i forbindelse med de amerikanske hjælpepakker, siger Joakim Larsen, konsulent i DI.

Han vurderer, at man har de internationale handelssystemer og aftaler, især WTO-systemet, at takke for, at krisen ikke er blevet fuldt op af meget omfattende handelsbarrierer.

- Der er simpelthen grænser for, hvor langt man kan gå. Og vi ser da også stærke reaktioner - blandt andet fra EU-Kommissionen, hver gang der bliver vedtaget lovgivning nationalt, der kan minde om protektionisme, siger Joakim Larsen.

Ingen negativ spiral

Den vurdering deler Jacob Warburg, cheføkonom i Danmarks Eksportråd.

- Det internationale handelssystem har stort set stået imod presset. Der var stor pessimisme, lige da krisen brød ud, og mange forventede, at man ville se en lang række handelshindringer som følge af krisen. Men det er ikke sket. Vi har set handelshindringer, men det afgørende er, at vi ikke har set en lang række gengældelsesaktioner, hvor lande vedtager hindringer som svar på andres tiltag. Dermed har vi undgået en negativ spiral, siger Jacob Warburg.

DI mener dog, at det er for tidligt helt at afskrive frygten for handelshindringer.

- Hvis man tager Kina som et eksempel, så handler det langt hen ad vejen om en tankegang. Man ønsker at fremme sin egen teknologi, og det ønske er ikke fremtvunget af krisen. Derfor kunne jeg godt frygte, at man på sigt vil se flere kinesiske tiltag, der er beregnet til at beskytte Kinas eget hjemmemarked mod udefrakommende konkurrence, lyder det fra Joakim Larsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere