Del : SMS
Berlingske Business

Professor: AGK var "bling-bling" økonomi

Kasi-Jesper_Business
AGK-ejer Jesper "Kasi" Nielsen gik for hurtigt frem og brugte sine projekter til at profilere sig selv, mener professor i sportsøkonomi. Foto:

Sportsøkonom Troels Troelsen er ikke overrasket over håndboldklubben AGKs konkurs.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kolossalt oppustede håndboldprojekt AG Københavns er næsten begravet. Konkursen står ikke til at redde. En løsning involverende spillerne kunne måske have været en mulighed, men den er nu også forpasset. Spillerne er spredt for alle vinde.

– Klubben kunne med den rigtige indsats have været reddet. Nu er alle tabere – inklusive håndboldglade københavnere, siger Troels Troelsen, sportsøkonom på CBS, til Markedsføring.dk.

Han tror ikke på, det lader sig gøre at genrejse klubben, og derfor er et af de nyeste danske sports-eventyr formentlig begravet. Klicheer som ”kolossen på lerfødder” ligger snublende tæt på tungen.

Hvad er læren af projektet?

– Hvis du begynder på et projekt a la AG København, må du ikke løbe tør for penge. Den næste læring er, at du ikke må gå for hurtigt frem. Både klub, spillere, sponsorer og interessenter skal kunne følge med. Den tredje læring er, at du ikke må bruge klubben som dit legetøj, hvor du egenrådigt bestemmer alt. Herunder bruger klub og spillere til at profilere dig selv, fortsætter Troels Troelsen.

Han hæfter sig især ved, at den model kortslutter al foreningsarbejdet, der i langt de fleste tilfælde er bærende fundament under danske klubber – de være sig nok så ”professionelle” i setup’et.

Er det stadig vigtigt anno 2012? Se på de amerikanske klubber i de store ligaer, der er købt af pengemænd netop for at brande sig selv?

– Det passer ikke helt. Ligaerne i USA er stærkere end ejerne, og ligaernes ledelser sætter betingelser op for driften af klubberne, så der i udgangspunktet er en slags ”lige konkurrence” – selv om jeg godt ved, man kan diskutere lighedsbegrebet. I USA. Det er dem, der er dygtigst til at drive klubberne, der vinder. Og det kan man vel ikke ligefrem sige, at AGK-modellen er et udtryk for. Her var der tale om finansiel doping.

Er det mangel på indsigt i virksomheds-drift, der er årsagen til AGKs kollaps?

– Det kan du sige, for det altid mangel på indsigt, når den slags projekter kuldsejler. Jesper Nielsen har jo godt vidst, hvad det kostede at drive forretningen, når man med begge hænder køber de dyreste spillere ind. Men han var en fantast som en del andre iværksættere, der ikke tror på rådgivere. Derfor lyttede han ikke. At vinde var hans mål. For enhver pris. Det har han jo udtalt igen og igen.

Kan du uddybe det?

– Jesper har solgt bling-bling produkter tidligere med Pandora, og AGK-eventyret var også bling-bling med Jesper i centrum. Med bling-bling mener jeg lidt værdi og ”mest mulig fokus på sig selv”, og han kan nu placere sig i kategori med Erik og Anni (Damgaard og Fønsby, red.), og hvem han ellers har lyst til at være i kategori med.

Hvad ved vi egentlig om AGK-projektet? Det forlyder, at han havde et sponsorbudget på 60 mio. kr. årligt. Men kan vi stole på det?

– Det ville jeg være varsom med – at stole på. Jeg er selv helt blank på de reelle tal bag projektet. Hvis Jesper Nielsen siger, at projektet krævede sponsorer til 60 mio. kr., ville jeg nærmere tro, at det reelle tal var 30 millioner. Men jeg ved det ikke. Han har jo altid overdrevet sine tal.

Men det virker forrykt ikke at lave nogle beregninger over TV- og entreindtægter. Samt sponsorer og salg af merchandise. Det burde selv den yngste CBS-studerende kunne.

– Regneark er taknemmelige. Man kan jo fylde optimistiske tal ind alle steder. Hvis man overdriver 25 pct. på alle poster, kan man jo ende med at få et luftkastel til at se solidt ud. Det kan den slags entreprenører sagtens klare. Dybest set er der ingen læring i AGK-projektet for seriøse iværksættere. Når man krejler om alt, når man ikke har pengene, når det kommer til stykket, så er luftkasteller altså luftkasteller. Længere er den vist ikke, slutter Troels Troelsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere