Del : SMS
Berlingske Business

Produkter skal proppes med oplevelser

Produkter skal proppes med oplevelser - 1
Overskrift
Produkter skal proppes med oplevelser - 2
Overskrift
Produkter skal proppes med oplevelser - 3
Overskrift

Det er ikke nok at konkurrere på prisen. Produkter og ydelser kan også med fordel »bindes« op på oplevelser. Det tager 45 jyske virksomheder nu fat på.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvad har børn, der laver deres egen bamse i en Build-A-Bear Workshop, at gøre med voksne, som drikker sig en vodka i en Absolut Icebar, hvor det er nødvendigt at iføre sig termodragt, hætte og handsker?

Jo, det handler mere om oplevelsen end om selve produktet. Og temaet med at bringe oplevelser ind i produkter og ydelser tager 45 virksomheder i Silkeborg, Skanderborg og Favrskov kommuner snart fat på.

Det sker i lærings- og workshop-forløbet »Nye veje til vækst«, som Jeppe Keller er projektleder på.

Initiativet bryder med den traditionelle opfattelse af oplevelsesøkonomi som for eksempel turisme, sport og film. I stedet er der fokus på produkter og ydelser fra virksomheder inden for produktion, detailhandel og videnservice. Produkterne og ydelserne appellerer til moderne forbrugere og legitimerer en højere pris. Tre vækstgrupper med hver 15 virksomheder, jævnt fordelt på de tre kommuner, får muligheden for at deltage i projektet. De arbejder i vækstgrupper med deres ideer om, at oplevelser kan skabe værdi i virksomheden..

Bedre bundlinjer

Forventningen er, at indsatsen efter et år har forbedret deltagernes bundlinjer.

»Oplevelser kan skabes forskellige steder i værdikæden. I nogle virksomheder handler det måske om en indsats i HR-afdelingen, mens det i andre handler om produktudvikling,« siger Jeppe Keller.

Efter at ideen er færdig- udviklet og omsat til en handlingsplan, præsenteres den for et panel.

Senere skal der laves en prototype, en event eller et ny produkt.

»Det kan ske med hjælp fra en teknisk konsulent og eventuelt en tekstforfatter, hvis det drejer sig om storytelling. Til sidst skal produktet evalueres af kunder eller fokusgrupper,« fortæller Jeppe Keller.

»Vi vil give virksomhederne nye muligheder for vækst. Vi ved, at efterspørgsel, konkurrenceevne og værdiskabelse i dag i større grad er knyttet til oplevelser end tidligere. Prisen er ikke længere altid den afgørende faktor. Den er en forudsætning for succes, men hvis prisen bliver det afgørende parameter, bliver danske virksomheder meget sårbare set i forhold til det globale marked. Hvis de skal overleve, må de konkurrere på noget andet og mere. Det er det 'Nye veje til vækst' skal ruste dem til,« siger Jeppe Keller.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere