Del : SMS
Berlingske Business

Prisvinder tænkte globalt fra begyndelsen

prisvinder
Siden han var 15 år, har Michael Seifert fra Sitecore (i midten) været iværksætter – og gjort det så godt, at han i går fik INSEAD New Business-prisen og blomster, overvåget af formanden for dommerkomiteen, Danfoss-topchef Niels B. Christiansen.

Michael Seifert og Sitecore har stor succes med at sælge systemer til styring af indhold på hjemmesider - virksomheden får som den første Berlingske Business' og INSEADs New Business-prisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du som iværksætter skal vokse dig stor og blive vækstiværksætter, skal du være innovativ og tænke globalt fra begyndelsen.

Den devise lever 43-årige Michael Seifert og hans fire kolleger, som omkring årtusindskiftet gik sammen om at udvikle systemer til styring af indhold på hjemmesider, fuldt ud op til.

Ud af deres anstrengelser er kommet Sitecore, der i dag fremstår som en højteknologisk vækstvirksomhed med en omsætning på godt 250 mio. kr. og 175 ansatte. Sitecore er repræsenteret i 14 nationer verden over, og virksomheden står især stærkt på det amerikanske marked. Sidste år blev der tjent 49 mio. kr. før skat.

I går blev Michael Seifert og Sitecore tildelt Berlingskes, Ingeniørforeningens og business-skolen INSEADs New Business-prisen. Det er ikke første gang, Sitecore bliver prisbelønnet, men det er der en god forklaring på. Virksomhedens udvikling og historie symboliserer nemlig den innovationskraft og iværksætterånd, som vi har brug for i Danmark for at få skabt flere succesrige virksomheder.

Virksomheden har årligt præsteret en vækst på omkring 50 pct., og potentialet er stort. Det marked, som Sitecore i dag betjener, udgør på globalt plan et sted mellem 19 og 45 milliarder dollar.

Døde CMS-systemer

Sitecore laver systemer til styring af hjemmesider - CMS-systemer, som det hedder i IT-sproget. Det vil sige: Det gjorde Sitecore indtil 2006, for så erklærede Michael Seifert og hans kolleger CMS-systemerne for at være døde.

CMS er ifølge Michael Seifert ikke andet end et avanceret tekstbehandlingsanlæg til web-løsninger, og de skaber i sig selv ingen værdi.

Hvis virksomheder skal gøre deres tilstedeværelse på nettet til en forretning, kræver det, at web-systemerne gør det muligt kontinuerligt at være i dialog med kunden. Og den mulighed er præcis, hvad Sitecore leverer i dag.

Er man bilforhandler og bruger et Sitecore-system, ved man alt om sin kunde. Hvornår han har købt en bil, hvilket mærke han foretrækker, hvad han nu har brug for, og hvad han kunne tænke sig, hvis han ellers havde råd. Sitecore er økonomisk målbar business-intelligence, der gør det muligt at udvikle langvarige kunderelationer til tusindvis af enkeltkunder. Store virksomheder som Lego, den globale kaffebarkæde Starbucks og Easy Jet bruger i dag Sitecores løsninger. Men det har kostet sved og penge at nå så langt.

Store kunder gav globalt gennembrud

Michael Seifert og hans medstiftere af virksomheden fokuserede oprindeligt på at sælge til mindre kunder. Det var hos dem, de fik deres gennembrud, da de gik ud på det danske marked. Og det var det også i USA, som Michael Seifert har et indgående kendskab til. Dels i kraft af sin far, som er dansk-amerikaner, og dels fordi han har arbejdet i USA i tre år.

 

Men virksomhedens vækst tog for alvor fart, da Sitecore efter råd fra bestyrelsen besluttede sig for, at store kunder skulle være en del af målgruppen.

Det tog næsten tre år at opbygge en produktportefølje, som kunne markedsføres over for store virksomheder. Da gennembruddet så kom, var vejen til global vækst for alvor banet.

»At satse på store kunder var en vanskelig beslutning for os. Vi skulle over en længere periode opbygge et stærkere fundament for vores produktplatform. I sådan en proces er der en betydelig risiko for, at noget kan gå galt, og at man sætter sin oprindelige forretning over styr. Meget kan organiseres, men hvis du ikke har en innovativ wog dynamisk virksomhedskultur, tålmodighed og lidt held, lader det sig ikke gøre,« siger Michael Seifert.

Ny vækst med klare mål

Michael Seifert har været iværksætter næsten hele sit liv. Han begyndte at kode IT-programmer som 11-årig, og som 15-årig stiftede han et IT-firma. Som 21-årig udviklede han computerspillet DikuMUD, en forgænger for nutidens store videospil som f. eks. World of Warcraft.

I dag står Sitecor stærkt på markederne i den engelsktalende verden, ikke mindst i USA. I de kommende år står den på mere vækst.

Væksten skal forfølges ad fire spor:

  • Sitecore skal yderligere op i markedet og sælge til endnu større kunder end i dag.
  • Sitecore skal erobre markedsandele på de markeder, hvor selskabet allerede er.
  • De sidste vigtige markeder, hvor Sitecore ikke er i dag, skal bearbejdes.
  • Sitecore skal redefinere markedet og tilbyde en bredere produktpalette.

For at forfølge vækststrategien har Sitecore fået venturefonden Technology Crossover Ventures ind i ejerkredsen, hvor Seifert og hans partnere, samt bestyrelsesformand og business angel Stig Hølledig har aktiemajoriteten.

Forhadt iværksætterskat

Aktiekøbet fra Technology Crossover Ventures har gjort det muligt at overtage aktiemajoriteten i de partnervirksomheder, hvorigennem Sitecores produkter distribueres globalt og styrke Sitecores position på markedet

Michael Seifert ser først og fremmest Sitecore som en global virksomhed på trods af den danske oprindelse. Han er relativt tilfreds med de rammebetingelser, firmaer som Sitecore opererer under i Danmark.

Men én ting har dog generet ham i de senere år: Den såkaldte iværksætterskat, der medfører, at aktionærer med mindre end ti procent af aktierne i en virksomhed dobbeltbeskattes.

»Hvis vi havde haft den skat tidligere, var vi aldrig blevet en stor virksomhed. Det er helt uforståeligt, hvorfor aktionærer, der spreder deres risiko, når de investerer i små innovative virksomheder, skal straffes hårdt skattemæssigt. Den skat skal væk, hvis man vil have flere nye virksomheder som vores i Danmark,« siger Michael Seifert.

Her finder du oplæg fra konferencen: Vejen til New Business

INSEAD1

INSEAD2

Satcom

Kyocera-Unimerco

Finalister

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere