Del : SMS
Berlingske Business

Præsenter din idé på japansk

Præsenter din  idé på japansk - 1

Drop langtrukne power points og tving dig selv til at tænke i nye vinkler om dit eget projekt. Det nye præsentationskoncept Pecha Kucha fra Japan vinder frem i de kreative miljøer herhjemme.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vil du virkelig udfordre dig selv, når du skal dele din fantastiske forretningsidé eller dit projekt med andre, bør du tjekke det nye japanske præsentationskoncept Pecha Kucha ud.

Så får du nemlig lige præcis 20 oplæg á 20 sekunder – i alt seks minutter og 40 sekunder – til at præsentere dit emne. Det tvinger dig til at fokusere, have et knivskarpt budskab, og til at tænke i mange forskellig vinkler, om dit eget projekt.

Det fortæller en af initiativtagerne til Pecha Kucha Nights Copenhagen, Morten Engel.

»Det går ud på ikke at ende med et langt foredrag og en enetale foran et halvanden time langt power point-oplæg, hvor man kommer til at kede folk. Her er man nødt til at koge det ned, så det passer ind i rammen,« fortæller han.

Stresser som sport

Den udfordring kender Martin Tamke, arkitekt og adjunkt på Kunstakademiets Arkitektskole. Han har selv prøvet kræfter med det alternative koncept, som han betegner som »superinteressant«.

»Det er lidt stressende, fordi det skal gå så stærkt, så det minder lidt om en sport. Dit oplæg kommer til at fungere som en slags tegneseriestribe, og det tvinger dig til at tænke på en helt anden måde, end du plejer,« fortæller Martin Tamke, der brugte 20 forskellige fotos til at holde et oplæg om fremtidens arkitektur.

Firmaer spotter talent

I Danmark er Pecha Kucha stadig mest et subkulturelt fænomen, som først og fremmest tiltrækker folk fra kreative miljøer, som grafikere, arkitekter, musikere og kunstnere.

Men andre brancher er ved at få øjnene op for det nye koncept, som er slået godt og grundigt igennem i storbyer som London, New York og selvfølgelig – Tokyo.

»I udlandet fungerer Pecha Kucha som et arrangement, hvor virksomheder spotter talentmasse, og hvor folk bliver headhuntet,« siger Morten Engel.

Herhjemme handler det stadig mere om at fremlægge sin idé og få en direkte respons fra de 300-400 mennesker, som deltager i arrangementet.

»Men man kan også sagtens finde nye samarbejdspartnere og få nogle kontrakter,« fortæller Morten Engel, som mener, at alle typer af virksomheder og organisationer kan have glæde af at bruge Pecha Kucha-rammen

»Jeg tror, at det er rigtig en god måde at holde møder på, og en god metode til at fremvise resultater og at brainstorme på,« forklarer Morten Engel.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere