Del : SMS
Berlingske Business

Pengeregn over de modne iværksættere

Iværksættere i vækst

De vækstvirksomheder, der er vokset ud af de første udviklingsstadier, trækker i dag flere penge end nogensinde før.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den seneste tid har vækstvirksomheder over hele verden trukket overskrifter ved at hente enormt store beløb fra meget kapitaltunge investorer.

Der er sket et skifte. De store penge er blevet mere tilgængelige, hvis man som iværksætter klarer sig igennem den såkaldte dødens kløft, der er afstanden mellem de første spæde investeringer til, at man for alvor får vinger til at ekspandere og vokse markant.

Der er to faktorer, der spiller ind. De store internationale kapitalfonde såkaldte private equity fonde er begyndt at blive interesserede i spændende og fremadstormende vækstvirksomheder, og i takt med den udvikling lægger ventureselskaberne i stigende grad større opfølgningsinvesteringer.

Den oprindeligt dansk-stiftede madportal Just-Eat kunne i den forløbne uge annoncere, at selskabet har hentet 65 millioner dollar eller 360 millioner kroner i ny kapital. For Just-Eat er der tale om en tredje investeringsrunde på omkring to år, hvor virksomheden samlet har hentet mere end 700 millioner kroner i ny kapital.

I kapitalverdenen betegnes den nye investering som en »Series C«-investering, der, som navnet indikerer, dels er tredje investeringsrunde i rækken, dels er i den tunge ende af skalaen. Denne investeringsrunde blev ledet af det engelske selskab Vitruvian Partners, som er en privat kapitalfond og dermed adskiller sig fra ventureselskaber, der typisk investerer tidligere i virksomhedernes udviklingsfase, men i flere tilfælde vælger at følge med i nye runder. Det var også tilfældet med de eksisterende Just-Eat-investorer Index Ventures, Greylock Partners og Redpoint Venture.

Fonde har tørt krudt

Just-Eat er det seneste eksempel på meget store kapitaltilførsler til vækstvirksomheder, og meget tyder på, at de virksomheder, der ligger i det såkaldte vækst- og ekspansionssegment, i dag har nemmere ved at hente store mængder af kapital til den sidste del af rejsen. Det vurderer en af landets mest aktive betragtere af venturebranchen.

»Jeg tror, at de rigtig solide cases altså dem der har bevist deres værd i markedet har rigtig gode vilkår i dag. Når de er kommet videre, har de en helt anden forhandlingskraft og kan tage flere tilbud ind. Og der er rigeligt med tørt krudt blandt private equity fonde og ventureselskaber, som over en bred kam har rejst penge i nye fonde de seneste år,« siger Søren Hougaard, der er adjungeret professor i innovation og iværksætteri ved CBS, investor og bl.a. forfatter til en bog om dansk venturekapitals historie.

I Danmark har ventureinvestorerne eksempelvis traditionelt haft stærkt fokus på at investere i virksomheder, der befinder sig i de tidlige faser af deres udvikling. Det fokus har de med tiden nuanceret ganske væsentligt ikke mindst som følge af pauvre afkast, også selv om de såkaldte early stage-investeringer udgjorde over 82 procent i antal de sidste tre måneder af 2011. Ifølge Søren Hougaard er den danske venturebranche dog blevet mere moden og økonomisk stærkere.

»Fondene i Danmark er blevet større og er gået fra at have 100 millioner kroner til rådighed til at have omkring 500 millioner kroner. Og så bliver de nødt til at investere i noget større for at fylde fonden op og holde den beskæftiget så at sige. Så i dag bliver der altså lavet større enkeltinvesteringer, og fondene er gået op i markedet.«

Læs hele artiklen i dagens udgave af Business Innovation

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere