Del : SMS
Berlingske Business

Partnerskabets fire største farer

Partnerskabets fire største farer - 1

I det øjeblik, du indgår partnerskab med en anden person, opstår der en lang række helt nye faldgruber, som kan koste dig dyrt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Deling af udgifter, produktionsapparat og personale, mulighed for vækst, og en oplagt chance for at udnytte hinandens evner. Sådan kan de vældig gode argumenter for at indgå et partnerskab mellem to selvstændige lyde.

Men lige så vel, som et partnerskab kan være vejen til større succes, kan det at slå pjalterne sammen med en anden være en yderst risikabel affære, der kan tappe dig for både kapital, viden og forretningshemmeligheder. Derfor er det helt afgørende, at I griber partnerskabets realisering rigtigt an.

Det fortæller erhvervsjuridisk fagchef og advokat i Dansk Erhverv Sven Petersen, som til daglig rådgiver selvstændige, der er på vej ind i partnerskaber.

- Som regel giver det noget mere power, når man indgår et partnerskab. Det kan være finansiel power, fordi den ene part har penge, eller det kan være knowhow. Der kan være mange fordele. Men det, man skal sørge for, er, at vide, hvad man gør, hvis det nu ikke går helt, som man håber på, siger han.

For at partnerskabet overhovedet skal komme godt fra start, er det vigtigt, at forventningerne til partnerskabet nøje bliver gennemgået og afstemt partnerne imellem forud for ’ægteskabet’, fortæller Nicolai Seest, partner og direktør i Startup Company, hvor man hjælper iværksættere i gang med forretningen.

- Hvis man ikke har afklarede forventninger til en lang række områder indbyrdes - både helt lavpraktisk, men også på et højere niveau i forhold til dybere værdier - så kan det gå galt. Ikke bare med forretningen, men også med de personlige ønsker om, hvor man skal hen med virksomheden, siger han. Går det alligevel skidt og kan man ikke få ordentligt fælles fodslag, kan det være, at man helt skal droppe partnerskabet. Uden af den grund at begræde skilsmissen.

- Vi har jo også vænnet os til, at det ikke er alle kærlighedsforhold, der varer evigt. Hvis partnerne vil i forskellige retninger, så er det jo helt legitimt at sige, at man hellere vil fortsætte hver for sig. Så kan man måske finde nye måder at samarbejde på, siger Nicolai Seest. Se her, hvad de to eksperter peger på som de største faldgruber, når du indgår partnerskab med en anden.

Partnerskabets fare 1

Partnerskabets fare 2

Partnerskabets fare 3

Partnerskabets fare 4

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere