Del : SMS
Berlingske Business

Outlook med udsigt til succes

Outlook med udsigt til succes - 1

Brugervenlighed. Microsofts seneste udspil er en sværvægter blandt mailprogrammer og opfylder stort set alle krav, men manglen på nytænkning lurer under overfladen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er gået nogle år siden den seneste version af Outlook fra Microsoft så dagens lys, men nu er tiden endelig kommet til en ny version, og der er heldigvis masser af spændende nyheder på menuen. Outlook har altid udmærket sig ved at være overskueligt og lettilgængeligt, og det har heldigvis ikke ændret sig.

Tværtimod er overskuelighed kommet endnu mere i fokus, hvilket eksempelvis ses i den oversigtside, der møder én, når man starter Outlook. Her kan man se aktiviteterne i ens kalender for den pågældende dag samt de opgaver, som man har lagt ind i Outlooks opgavemanager eller fået synkroniseret via sin mobiltelefon eller pda. For et gøre det hele nemmere kan man med et enkelt klik ændre antallet af dage, der vises fra kalenderen, antal opgaver eller måden, som det hele vises på grafisk. Det lyder måske ikke af meget, men det giver et dejligt hurtigt overblik, og når kalenderen samtidig er bedre end nogensinde før, så bliver Outlook hurtigt svær at undvære, hvis man kan lide at holde styr på opgaver og aftaler.

Netop kalenderen er værd at nævne en ekstra gang, for her ligger en af de mere interessante forbedringer i forhold til Outlook 2003. Nu kan man nemlig trække en e-mail ned i kalenderen, hvorefter kalendersystemet åbnes, og den pågældende e-mail kan føres ind som en aftale i kalenderen. Det gør det meget nemt at oprette nye aftaler i kalenderen, samtidig med at indholdet i mailen også står i kalenderpunktet, så man dermed aldrig er i tvivl om, hvad mødet nu egentlig skulle handle om. Hører man til blandt dem med en meget fyldt kalender, er der også mulighed for at farvekode sine aftaler. Med to klik kan man eksempelvis farve en aftale rød, så den fremstår endnu mere tydelig i kalenderen, og med farvesystemet kan man skabe en visuel prioritering i ens aftaler. Det samme system er også implementeret i opgavedelen, og her kommer det faktisk endnu mere til sin ret, da farverne gør det meget nemt at skabe orden i ens opgaver.

Få styr på opgaverne

På samme måde kan man også markere mail til opfølgning på et senere tidspunkt. Ved at klikke på en mail og vælge opfølgning kan man nemt angive, om man eksempelvis skal svare på mailen samme dag eller dagen efter, og valget bliver automatisk overført til opgavemanageren, hvor man kan se, at man skal huske at svare på den pågældende mail. Det er smart og fjerner en del af det spildarbejde, der ligger i at skrive huskesedler, og samtidig kan man altid klikke på opgaven og se den pågældende mail, hvilket igen sparer tid frem for at lede efter en mail, som man måske ikke kan finde.

Oversigten over kontaktpersoner er også blevet forbedret i Outlook 2007. Frem for blot at se navnet på en kontaktperson, ser man nu et visitkort i miniature-størrelse, hvor oplysninger samt billede optræder. Har man et billede af ens kontaktpersoner i mobiltelefonen overføres det automatisk, når man synkroniserer med Outlook, og det er faktisk virkelig smart. Den nye måde at organisere ens kontaktpersoner på gør det markant hurtigere at finde frem til den rigtige person, men alligevel kan det være lidt svært at organisere ens kontaktpersoner i mindre grupper som eksempelvis kolleger, forretningspartnere eller private kontakter. Det kan lade sig gøre, men det kræver lidt arbejde, og det er ærgerligt, at det ikke er lavet mere intuitivt.

Det samme kan siges om en funktion, der efterhånden er blevet ret vigtig, nemlig muligheden for at vise, at man er væk fra kontoret. Her skal man igennem en noget bøvlet opsætning for at skrive en besked, og det samme gælder, når man skal slå beskeden til eller fra. Det er ærgerligt, at den funktion ikke er mere integreret i systemet, især når man ser hvor elegant det er gjort i et Lotus Notes 8, som er omtalt andetsteds på disse sider.

Alligevel er der ingen tvivl om, at Outlook 2007 er en glimrende investering, hvis man har mange aftaler og mails at holde styr på, men hvis man allerede bruger Outlook 2003 og ikke er en meget aktiv bruger, så er der ikke grund til at opgradere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere