Del : SMS

Opfindsomme iværksættere skaber grønne fødevarer

køer_b
Køer skal ind i osteklokker - sådan lyder et udviklingsprojekt, som har fået støtte fra Fødevareministeriets Grønne Udviklings- og Demonstrationsprogram. Foto:

Innovative projekter skal gøre de danske fødevareerhverv mere bæredygtige, konkurrencedygtige og indbringende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Staten investerer 200 millioner kroner i opfindsomme iværksættere, der kan gøre fødevareerhvervet grønnere, styrke eksporten og skabe job. Det skriver 24timer.

19 udviklingsprojekter har fået støtte, og udvalget er yderst opfindsomme. 24timer har set på, hvad Fødevareministeriets såkaldte Grønne Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) foreløbig har investeret 90 af puljens 200 millioner kroner i. 

Læs også: Ole Sohn vil finde morgendagens succeser

Taskekrabber skal foster-scannes, køer skal ind i osteklokker, og robotter skal lugte til grise-gylle. Mange penge går til teknologier, der skal optimere dyrevelfærden og produktionen, mens andre går til at forædle produkter.

"Midlerne skal få forskere, fødevarevirksomheder, landmænd og fiskere til at arbejde sammen om at udvikle ideer, der gør, at man kan udnytte naturens ressourcer bedre, forbedre fødevarernes kvalitet og sikkerhed og samtidig løse miljøproblemer og skabe vækst," forklarer Anders Klöcker, sekretariatsleder i GUDP, til 24timer. De folk, der har søgt om midler og fået de i alt 90 millioner tildelt, har anslået, hvad ideerne kan indbringe, hvis de bliver succesfulde: Det bliver til 900 millioner kroner.

Læs også: Støt gazellerne - drop de gamle heste

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere