Del : SMS

Opfinder i 20 års kamp for våben mod rotter

Torben Jensen, Rottebekæmpelse

Tunge spillere og økonomiske interesser i milliardklassen har i mere end 20 år forhindret Torben Jensen i for alvor at få hul igennem med sin i selvopfundne rottespærrebrønd. Og kampen fortsætter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Torben Jensen er opfinder af den klassiske slags. Han har afdækket et problem og fundet en løsning, der kan afhjælpe det – en rottespærre. Men det er ikke alle, der er lige begejstrede for, at rotterne og deres altædende væsener bliver ude i kloakken. Så i mere end 20 år har Torben Jensen måttet kæmpe en hård kamp mod tunge spillere og store økonomiske interesser for at få sin opfindelse ud til alle dem, der helst er fri for rotter i boligen.

- Der er helt klart nogen, der helst er fri for at se mit produkt blive bredt ud over hele landet. Og det er naturligvis dem, der tjener penge på at vedligeholde og reparere stikledningerne fra hovedkloakken ind til folks boliger, hver gang rotterne har bidt sig igennem plasticrørene. De står jo til at tabe mange penge, hvis der ikke er nogen rotter, siger Torben Jensen.

Det startede ellers godt tilbage i 1990, da Torben Jensen med en sindrig vandlås forhindrede rotterne i at trænge ind i hans bolig på Bornholm. Rygtet om opfindelsen løb hurtigt, og snart var rottespærrebrønden installeret på flere skoler.

Nøleri

Den begejstrede bornholmerkommune hjalp Torben Jensen i kontakt med Teknologisk Institut, så de påkrævede prototyper, test, patenter og certificeringer kunne komme på plads. Samarbejdet gik rigtig godt i nogle år. Men i takt med Torbens succes med rottespærren blev det stadig vanskeligere at få papirerne på plads.

- Pludselig var det ikke så nemt længere. Både jeg og Opfinderkontoret rykkede gentagne gange Rørcentret (hos Teknologisk Institut, red.) for at få godkendelsen, men der skete ikke noget i mere end seks år. Til sidst blev jeg utålmodig og tog til København, hvor jeg satte mig på direktørens kontor i halvanden dag og truede ham med at gå til pressen. Det hjalp, og jeg gik derfra med min VA-godkendelse, fortæller Torben Jensen.

Stadig problemer

Flere embedsmænd og politikere på Bornholm husker tydeligt, hvordan Torben Jensen frem til 2003 blev tromlet af de større økonomiske interesser – uden at de dog vil sætte navn på nogen af synderne.

Siden den endelige produktgodkendelse af rottespærren i 2003 har flere modstandere af produktet meldt sig på banen; blandt andet brancheorganisationen for virksomheder, der har med vand og spildevand at gøre, DANVA.

Og de seneste fem år har rapporter for og imod rottespærrer fløjet rundt på Christiansborg, hos Teknologisk Institut, hos kommunerne og blandt interesseorganisationer. Nogle taler for – andre taler imod. Og Torben Jensen fortsætter kampen:

- Sagen er superaktuel lige nu, hvor man snakker om vedligeholdelsesbehovet på de danske kloaksystemer på op mod 100 milliarder kroner. Der er jo klart nogen, der har en interesse i at sætte beløbet så højt, men i lyset af de mere end tusinde rottespærrebrønde, jeg har installeret siden 1997, mener jeg, kloakkerne kan holdes rottefrie og beløbet derved reduceres til 2,5 milliarder kroner, slutter Torben Jensen.

Læs hele historien om Torben Jensen og hans kamp for sin opfindelse i dagens udgave af Berlingske Business Innovation.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere