Del : SMS
Berlingske Business

Nyt iværksætternetværk træt af tom snak

Henrik
Medstifter af Iværksætter Netværket Danmark Henrik G. Qvottrup vil have flere til at prøve tilværelsen som selvstændig.

Slut med skåltaler og tomme løfter. Et nyt netværk for iværksættere tager sagen i egen hånd, og tilbyder fra efteråret mentorordninger, foredrag og en e-bog om iværksætteri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Iværksættere hjælper hinanden. Det er mantraet mange steder i iværksættermiljøet, og det er også mantraet bag et netværk, der i al ubemærkethed så dagens lys for knap fire måneder siden.

Iværksætter Netværket Danmark er navnet, og er startet af Henrik G. Qvottrup og Thomas Barfod, der begge er erfarne iværksættere. Siden netværket gik i luften er 7000 selvstændige blevet forbundet via det sociale medie LinkedIn, og i de sidste 14 dage, hvor det har været muligt at tilmelde sig nyhedsbrevet eller som betalende medlem, har mere end 500 gjort det.

studerende

Visionen for de to stiftere er, at opfordre flere til at springe ud som iværksættere, men også at forbedre forholdene for de selvstændige her og nu.

Man kunne indvende, at der allerede i Danmark findes organisationer og foreninger med det formål i Danmark, men det tager stifter Henrik G. Qvottrup med ophøjet ro.

- Da vi startede, anede vi faktisk ikke, at der eksisterede andre organisationer. Vi synes kun det er godt, at der er mange der er kæmper i samme retning for iværksætterne og iværksætteriet i Danmark, siger han og fortsætter:

- Til sammenligning er vores approach mere praktisk orienteret. Alting behøver ikke løses politisk. Man kan ikke bare læne sig tilbage og vente på, at der er nogen i Folketinget, der lytter til en. Man bliver nødt til at gå ud og lave noget, der hjælper nu og her.

Konkrete initiativer

Derfor er netværket netop nu i gang med at oprette en landsdækkende mentorordning, udgive en e-bog og starte foredragsaktivitet på skoler og jobcentre.

20 virksomheder har allerede meldt sig som mentorer for kommende iværksættere, og de sidste resurser til lanceringen af en 'trin for trin' e-bogsguide ud i iværksætteriet er også ved at blive rejst. Begge dele, forklarer Henrik G. Qvottrup, er forventet klar i september.

På foredragsfronten håber de to stiftere, at de ved at tilbyde gratis foredrag på skoler og jobcentre kan komme ud til så mange mennesker som muligt - især dem, der eller ikke har overvejet den karrieremulighed. Simpelthen for at skabe flere iværksættere i Danmark. 

Foreløbigt er det ikke planen, at promovere foredragene med kendte iværksætteransigter som eksempelvis Christian Stadil fra Hummel og Martin Thorborg fra Jubii. Og det er helt bevist.

- Vi er slet ikke gået den vej for at promovere os. Vi vil helst defineres gennem det vi gør, og ikke gennem andre personer. Vores fundament er, at iværksættere skal hjælpe hinanden, når behovet er der, og så er det ligegyldigt, om man er kendt eller ej, siger Henrik G. Qvottrup.

Et sidste initiativ, de to ildsjæle bag iværksætternetværket barsler med, er en idékonkurrence med en hovedpræmie på 25.000 kroner til at starte virksomhed for. Henrik G. Qvottrup er klar over, at det ikke er en stor pengepræmie sammenlignet med andre konkurrencer, men pengene er ikke det vigtigste.

- Formålet er at skabe inspiration, så folk ikke bare lader deres idéer ligge i skuffen, men faktisk bruger dem til noget, siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere