Del : SMS
Berlingske Business

Nydanskere: Tal dansk på arbejdspladsen

Nydanskere: Tal dansk på arbejdspladsen - 1

En række nydanskere, deres danske ledere og kollegaer fandt i går frem til en række gode råd til hinanden, som andre virksomheder kan bruge, når de ansætter indvandrere.

Artiklen fortsætter under annoncen
»Tal dansk til os. Og husk, at selvom nogle af os ikke spiser svinekød eller skal ud at bede, så er det ikke anderledes end en vegetar eller en ryger, der skal ud og holde rygepause.«

Ordene fra Artyom Fefer fra Jyske Bank og Imad Seoud fra Beredskabsstyrelsen var kontante, da en lang række virksomheder og deres nydanske medarbejdere i mandags mødtes for at diskutere, hvordan integrationen på arbejdspladsen bliver bedre. Konferencen var arrangeret af Integrationsministeriet som en del af det fire-årige Mangfoldighedsprogram, og de gode råd, som ledere og ansatte sammen kom frem til, vil i de kommende uger blive omsat til radiospots og annoncer for at få flere til at ansætte nydanskere. Selvom flere af dem er kommet på arbejdsmarkedet er beskæftigelsesfrekvensen for gruppen fra ikke-vestlige lande nemlig stadig nede på 50 procent. Til sammenligning er den for etniske danskere over 80 procent.

Enige med cheferne

Den forskel kan dog på sigt blive mindre. I hvert fald var både indvandrere, danske kollegaer og ledere enige om, hvad der skal til for at få integrationen til at lykkes. Der skal tales dansk på virksomheden, nydanskerne skal deltage i det sociale liv efter arbejde, og først og fremmest skal alle være ærlige og ikke være bange for at sige det ligeud, når der opstår problemer.

»Brug arbejdet til at forbedre det danske, og så skal I også arbejde med jeres fordomme om gammeldanskere. Ligesom det ikke er alle muslimer, der lever ens, så er det heller ikke alle danskere, der spiser kartofler og brun sovs,« var budskabet fra Anette Vittrup og Court Møller, ledere i henholdsvis Dansk Supermarked og Beredskabsstyrelsen.

Men hvornår er integrationen lykkes, spurgte Artyom Fefer. Det var startskuddet til en lang diskussion, men til sidst blev deltagerne dog enige om, at når man følte sig som kollega, og lederne ikke længere tog særhensyn, så var man nået langt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere