Del : SMS
Berlingske Business

"Nul-firma" hjælper sig selv og verden

ujh
Foto:

Det er helt oplagt at kombinere produkter og bæredygtighed, mener chef i helseprodukt-firma - et såkaldt zerocompany.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Hjælp dig selv og verdens natur.

Sådan lyder et slogan for Sønderborg-virksomheden Helsam A/S, der er et stort grossistfirma inden for helse-produkter.

- Og det med at hjælpe sig selv og naturen - her passer CO2-debatten jo hundrede procent ind i, og det passer fuldstændig ind i vores naturlige forretningskoncept, fortæller Helsams souschef Susanne Schou.

Da Project Zero fornylig præsenterede sin masterplan for vejen mod en CO2-neutral kommune i 2029, var Susanne Schou derfor også med for at præsentere sin virksomhed som en af kommunens første zerocompanies.

En del af Project Zero-konceptet er nemlig at tilknytte virksomheder og firmaer som zerocompanies, der bliver en slags klima-frontløbere. Firmaerne skal lægge en strategi for deres CO2-besparelse og skal også bringe dem på forkant med fremtidig miljø-lovgivning. Lige netop det passer ind i Helsams forretningsprofil, indrømmer Susanne Schou. Derfor var det måske heller ikke overraskende, at Helsam vandt den udskrevne GoZero-konkurrence, hvor virksomheden blandt 15 deltagende virksomheder vandt som det firma, der havde gjort mest for at lave CO2-besparelser.

Men her slutter det slet ikke. Firmaet, der har 50 fast- og 12 løstansatte, planlægger i 2014 at have halveret sit CO2-udslip, og inden 2029 skal det være CO2-neutralt.

Genopfindelse på vej

- Jeg tror ganske enkelt, at CO2-debatten betyder, at vi kommer til at genopfinde mange af vore produkter, og vi kommer til at lave radikalt om på den emballage, vi bruger, lyder budskabet fra den aktive Susanne Schou.

- Men udfordringerne ligger også i involveringen af kunder og leverandører. Det bliver en stor indsats, og her er der lang vej igen, fastslår hun.

Helsam har allerede plukket de lavthængende CO2-besparende frugter på virksomheden. Men selv det var en hård kamp, erkender Susanne Schou.

- Blot omkring tidsstyringer af lyset og andre ting, da har det været svært at finde installatører, der kunne komme med løsninger. Meget af det har vi selv skullet forklare, inden de kunne løse problemet. Det har også krævet store investeringer allerede, men de bliver helt sikkert tjent hjem igen, forklarer hun.

Og så har Susanne Schou i øvrigt et forslag til de danske myndigheder og politikere:

- Jeg kunne godt tænke mig, at der blev lavet en grøn smiley-ordning. Det må være målet, at man også på den måde kan profilere sig på det grønne image, lyder opfordringen fra den sønderjyske CO2-ildsjæl.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere